FANDOM

SIRI 1
640px-Kill
To Kill the King
{{
Merlin To Kill the King (Next Time)

Merlin To Kill the King (Next Time)

}}
Siri: 1
Nombor Episod: 12
Pelakon: Colin Morgan
Katie McGrath
Anthony Head
Angel Coulby
Cal MacAninch
David Durham
Bradley James
Musuh: Tauren
Morgana
Lokasi: Camelot
Penulis: Jake Michie
Pengarah: Stuart Orme
Pengeluar: Johnny Capps
Julian Murphy
Penyiaran: 6 Disember 2008
Format: 1x45
Kod Pengeluaran: 1.12
Episod Sebelum: The Labyrinth of Gedref
Episod Seterusnya: Le Morte d'Arthur
Lebih daripada yang pernah saya mahu Uther mati.
Morgana kepada Tauren[1]

To Kill the King adalah episod kedua belas dalam siri pertama. Ia telah disiarkan pada 6 Disember 2008. 

SinopsisSunting

Apabila bapa Gwen, Tom sengaja membantu seorang ahli sihir jahat menjadikan plumbum menjadi emas, dia ditangkap dan menghadapi percubaan untuk pengkhianatan. Walaupun rayuan daripada kedua-dua Arthur dan Morgana, Uther berkeras Tom akan dibicarakan, dan jika didapati bersalah, akan dilaksanakan. Morgana cuba untuk membantu Tom melarikan diri tetapi tragedi terjadi ... dan Morgana menjadi naik angin pada Uther dan cuba membalas dendam. Merlin mendedahkan satu plot untuk membunuh Uther, tetapi dia akan cuba dan menghentikan, atau duduk dan biarkan ia berlaku? ..

PlotSunting

Tom, bapa Gwen, pergi bekerja untuk seorang lelaki misteri yang telah membayar kepadanya untuk meleburkan plumbum. Sebelum mata Tom, lelaki menghasilkan batu ajaib dan menggunakan ejaan untuk menjadikan plumbum menjadi emas. Mereka diganggu oleh Arthur dan pengawal diraja, yang ditangkap Tom, tetapi gagal untuk menangkap ahli sihir sebelum dia melarikan diri. Sementara itu, Merlin dikejutkan oleh sensasi sihir yang kuat.

Uther caj Tom dengan pengkhianatan untuk membantu musuh dikenali Camelot. Orang Tom bekerja untuk Tauren, yang membawa geng terkenal sihir dengan tujuan untuk membawa dia turun. Raja percaya bahawa Tom telah membekalkan ahli-ahli sihir itu dengan senjata. Morgana garang menafikan tuduhan ini, menunjukkan jurang yang besar dalam keterangan dipanggil. Arthur juga bersetuju bahawa Tom adalah pengkhianat tidak, tetapi bidak tidak mengetahui dalam rancangan Tauren. Uther enggan mendengar sama ada dan mengisytiharkan bahawa Tom akan diberikan perbicaraan yang adil, tetapi Morgana tidak percaya kepadanya dan memberitahu Uther bahawa jika dia melaksanakan Tom, dia tidak akan memaafkan beliau. Uther maka perintah Arthur untuk memburu sesiapa yang telah dilihat dengan Tauren atau lelaki dan berangkat, meninggalkan Arthur sama marah belakang.

Gwen dgn suara sedih melawat Tom dalam penjara. Dia memberitahu dia tidak mempunyai sihir idea terlibat (Tauren mendakwa ia adalah eksperimen sains) dan sejak Tauren telah ditawarkan untuk membayar kepadanya dengan baik untuk mendapatkan bantuan beliau, tahu dia boleh memberikan kehidupan yang lebih baik. Gwen kecewa bahawa dia akan beralih kepada sihir untuk wang, tetapi dia bersumpah mempunyai dia memerdekakan. Beliau mengulangi segala-galanya dia berkata kepada Merlin dan Gaius, termasuk fakta bahawa batu ajaib telah terlibat dan Tauren yang mendakwa untuk menjalankan uji kaji saintifik. Dari ini dan sekeping emas besar yang ditemui pada Tom, Gaius cepat menyimpulkan bahawa Tauren telah melaksanakan alchemy.While melawat menempa Tom untuk mencari Gwen, Morgana mendapati batu yang Tauren digunakan. Gwen ternyata akan berehat di Gaius rumah dan Morgana negeri Merlin kepercayaan beliau bahawa perbicaraan itu adalah formaliti semata-mata dan Uther merancang untuk melaksanakan Tom anyway.

Petang itu, dia pergi ke bawah untuk melihat dia di penjara dan memberinya kunci kepada sel. Tom mengetuk keluar pengawal dan melarikan diri, tetapi kehilangannya dilaporkan. Uther berkata perbicaraan sekarang akan menjadi formaliti dan memberikan perintah untuk Tom akan dibunuh pada penglihatan. Tom akhirnya dijumpai oleh pengawal, yang melaksanakan beliau di tempat kejadian. A dilanda kesedihan Gwen tangisan sebagai badan beliau dibawa keluar.

Mendengar jeritan Gwen, Morgana bergegas keluar di balkoni beliau dan melihat segala-galanya. Beliau marah menghadapi Uther, memanggil dia seorang yang kejam yang tidak mengambil berat tentang apa yang berlaku kepada orang lain selagi kerana beliau mendapat apa yang dia mahu dan bahawa Camelot ditakdirkan dengan dia sebagai raja. Marah dengan penghinaan beliau, Uther telah beliau diheret ke penjara dan sehingga dirantai, berkata dia akan kekal di sana sehingga dia belajar pelajaran beliau. Seperti yang dia meninggalkan, Morgana menjerit bahawa ini hanya membuktikan beliau mendakwa lebih.

Di rumah Gaius, Merlin menenangkan Gwen apabila Arthur tiba. Putera itu memberitahu beliau bahawa tugas beliau adalah selamat, dia tidak akan tercampak keluar rumahnya di istana. Beliau memohon maaf atas kematian ayahnya dan memberitahu bahawa dia tidak pernah percaya Tom bersalah. Gwen kembali ke rumah Tom untuk mendapatkan beberapa perkara, tetapi diserang oleh Tauren. Beliau mengancam untuk membunuhnya melainkan jika dia boleh mencari batu itu dan kembali kepadanya dalam tempoh dua hari akan datang.

Morgana dibebaskan dari penjara-penjara di atas permintaan Arthur, yang berjanji Uther bahawa dia tidak akan mencabar kuasanya lagi, walaupun dia memberitahu Morgana bahawa dia bersetuju dengan beliau. Sebelum dia meninggalkan, dia memberitahu bahawa dia akan menjadi seorang raja yang jauh lebih besar daripada Uther pernah dapat berharap untuk menjadi. Arthur jelas disentuh oleh kata-kata beliau. Morgana kembali ke biliknya dan mendapati Gwen menunggu untuk dia. Gwen menjadi kecewa apabila dia mendapati Morgana telah bermalam di penjara pada akaun Tom, tetapi Morgana memberitahu dia pulang ke rumah dan tidak perlu bimbang. Segera, Gwen rosak dalam air mata, menjelaskan bahawa Tauren mahu batu itu. Morgana mengambil batu itu dan pergi ke hutan di tempat Gwen. Walau bagaimanapun, Merlin dikejutkan oleh kehadiran batu dan berikut beliau.

Selepas Morgana tiba, Tauren pesanan orang-orangnya untuk membunuh dia, tetapi dia tangan atas batu dan tuntutan bahawa dia mahu Uther mati juga. Mereka tidak percaya sehingga dia menunjukkan mereka luka dan lebam daripada belenggu di pergelangan tangan beliau sebagai bukti dan Tauren pesanan orang-orangnya untuk menurunkan senjata mereka. Beliau menjelaskan bahawa rancangan beliau adalah untuk menggunakan batu untuk menghidupkan membawa kepada emas, di mana beliau kemudian mahu gunakan untuk merasuah pengawal, membolehkan dia mengakses Uther. Morgana memutuskan bahawa dia akan kedudukan yang lebih baik untuk mengkhianati raja.

Merlin melawat Dragon Besar untuk meminta nasihat, tetapi diberitahu untuk membiarkan Uther mati, kerana ia adalah Uther yang menganiaya penggunaan sihir dan pemerintahan yang mesti berakhir sebelum Merlin boleh mencapai nasibnya. Walaupun marah di Uther apa yang dia lakukan kepada Gwen dan bagaimana raja menganiaya jenis, Merlin percaya dia hanya tidak boleh membiarkan Uther dibunuh dan tidak tahu apa yang perlu dilakukan.

Morgana pergi untuk melihat Uther pada majlis makan malam, pada mulanya ia seolah-olah cuba untuk meminta maaf, tetapi tidak lama lagi menjadi marah lagi apabila raja itu berkata dia gembira dia datang ke deria beliau. Lagi marah oleh mementingkan diri beliau, dia sebatan keluar pada dia, menuduh dia membunuh bapanya sendiri, Gorlois. Uther telah menghantar Gorlois ke dalam pertempuran, tetapi tidak dengan bantuan yang perlu seperti yang dijanjikan.

Terkejut dengan kata-kata beliau, Uther mendakwa bahawa dia tidak pernah bermaksud untuk Gorlois untuk mati dan bahawa bala bantuan itu telah mendapat di sana lewat, tetapi dia segera rebuffs dia, mengatakan Uther hanya ditinggalkan bapanya dan kini dia biarkan perkara yang sama berlaku kepada Gwen. Dia mula menangis dan daun sebagai Uther terkejut melihat dia pergi.

Merlin meminta Gaius jika difikirkannya Uther adalah seorang raja yang baik. Gaius menyatakan bahawa, walaupun pada masa-masa, kaedah itu adalah buruk, Uther telah membawa keamanan ke Camelot dan sentiasa cuba untuk melindungi rakyatnya. Beliau berpendapat bahawa Arthur adalah terlalu muda dan tidak berpengalaman untuk tanggungjawab kerajaan sahaja lagi. Merlin enggan untuk menjelaskan keadaan sepenuhnya, tetapi Gaius mengatakan dia percaya Merlin untuk membuat keputusan yang betul.

Beberapa hari kemudian, Uther saman Morgana dan mengakui bahawa dia mengendalikan keadaan dengan Tom buruk. Beliau mencadangkan mereka melawat kubur bapanya pada waktu subuh dan cuba untuk mengebumikan masa lalu. Uther bersetuju dan Morgana sneaks keluar untuk memberitahu Tauren tentang rancangan ini, menyedari bahawa Merlin adalah menonton. Keesokan harinya, kerana mereka menaiki keluar, Gwen mendapati Merlin menonton mereka dari tingkap. Dia tidak dapat memahami mengapa Tom cuba untuk melarikan diri malam sebelum perbicaraan, tetapi hanya boleh bayangkan ia adalah kerana dia tahu dia akan disempurnakan anyway. Merlin bertanya sama ada dia akan membunuh Uther jika dia mempunyai peluang dan Gwen, seram melanda, jawapan bahawa ia akan pembunuhan dan membuat dia lebih teruk daripada Uther. Merlin memutuskan dia adalah betul dan berjalan kembali ke biliknya, merebut buku sihirnya dan tongkat Sophia sebelum berangkat keluar selepas Uther dan Morgana.

Pada kubur Gorlois ', Uther sedih kenangan tentang kawan lama. Beliau memberitahu Morgana bagaimana bapanya sentiasa ada untuk beliau apabila tidak ada orang lain, merawat beliau sebagai orang pertama dan kedua royalti. Beliau juga memberitahu beliau berapa kali Gorlois menyelamatkan nyawanya di medan perang, tetapi bahawa kualiti terbesar pernah menjadi takut untuk mempersoalkan penghakiman Uther, berkata hanya seorang kawan sejati akan berbuat demikian. Morgana negeri dgn tdk ramah bahawa apabila dia menyoal dia, dia kancing beliau dalam rantaian. Uther kemudian memberitahu dia mempunyai banyak kualiti Gorlois 'dan bahawa apabila dia berdiri kepadanya, dia melihat bapanya. Uther berkata dia telah lupa bahawa dan telah membiarkan sabar buta sebab beliau, yang tidak boleh dijadikan alasan, dan bahawa dia benar-benar maaf untuk mencederakan beliau (sesuatu yang dia berjanji tidak pernah melakukan).

Merlin menghadapi Tauren dan orang-orangnya dengan kakitangan, mengetuk keluar banyak lelaki, tetapi tersingkir dirinya apabila Tauren menggunakan batu untuk mencerminkan kembali letupan di Merlin. Tauren kemudian sneaks Uther dan Morgana hanya sebagai raja meminta maaf kepada beliau untuk melaksanakan Tom dan janji-janji untuk mendengar lebih beliau. Sebelum Morgana terkejut boleh bertindak balas, Tauren lunges di kedua-dua mereka. Morgana menjerit dan Uther berjaya mengelak serangan pertama, shoving dia keluar cara bahaya sebagai Tauren mengetuk dia ke tanah. Kedua-dua lelaki bergelut untuk mengawal pisau Tauren, tetapi Morgana dimenangi pedang Uther dan parah menikam ahli sihir. Uther dan Morgana kemudian memeluk dan memutuskan untuk memaafkan antara satu sama lain sebagai Merlin, yang telah kembali sedar, jam tangan. Apabila pulangan Merlin, Gaius memberitahu dia tahu bahawa dia membantu Morgana mempertahankan Uther dan bahawa dia bangga dia membuat pilihan yang tepat.

Pelakon - PelakonSunting

Pelakon UtamaSunting

Pelakon BerulangSunting

Tetamu BintangSunting

NotaSunting

PenerimaanSunting

6.31 juta penonton.

TriviaSunting

Episod ini menandakan percubaan pertama Morgana pada kehidupan raja.

Siri 1
The Dragon's Call  • Valiant  • The Mark of Nimueh  • The Poisoned Chalice  • Lancelot  • A Remedy to Cure All Ills  • The Gates of Avalon  • The Beginning of the End  • Excalibur  • The Moment of Truth  • The Labyrinth of Gedref  • To Kill the King  • Le Morte d'Arthur