FANDOM

SIRI 1
Merlin287
The Poisoned Chalice
{{
NEXT TIME - Merlin The Poisoned Chalice - BBC One

}}
Siri: 1
Nombor Episod: 4
Pelakon: Colin Morgan
Bradley James
Richard Wilson
Angel Coulby
Anthony Head
Katie McGrath
Michelle Ryan
Musuh: Nimueh
Lokasi: Camelot
Penulis: Ben Vanstone
Pengarah: Ed Fraiman
Pengeluar: Johnny Capps
Julian Murphy
Penyiaran: 11 Oktober 2008
Format: 1x45
Kod Pengeluaran: 1.4
Episod Sebelum: The Mark of Nimueh
Episod Seterusnya: Lancelot (episod)
Dia telah menyelamatkan hidup saya, saya tidak boleh hanya berdiri dan tengok dia mati!
Arthur kepada Uther

The Poisoned Chalice adalah episod keempat siri pertama Merlin, yang pertama kali disiarkan pada 11 Oktober 2008. Ia adalah susulan pada episod sebelumnya di mana Nimueh cuba untuk menggubal membalas dendam beliau pada Merlin.

SinopsisSunting

Menyamar sebagai seorang hamba perempuan, ahli sihir Nimueh berkuasa memasuki membalas dendam mencari Camelot pada Merlin dengan plot untuk meracuni beliau. Sementara itu, Bayard dan Knights of Mercia adalah dialu-alukan untuk Camelot untuk meraikan kesatuan antara dua kerajaan. Menyedari identiti sebenar Nimueh, Merlin menjimatkan Arthur dari minum dari piala beracun dengan meminum minuman sendiri, yang meletakkan dia dalam keadaan koma yang mendalam. Gaius menjumpai asal racun dan perlu untuk membuat penawar untuk menyelamatkan Merlin. Arthur mengingkari arahan Uther dan set off pada usaha untuk menyelamatkan Merlin. Beliau mendalam ke Hutan Balor untuk mencari penawar, tetapi sedikit dia tidak tahu dia berjalan ke dalam perangkap usaha ...

PlotSunting

Bayard, raja Mercia, datang ke Camelot untuk menandatangani perjanjian damai antara kedua-dua kerajaan. Nimueh, menyamar sebagai dayang Mercian dinamakan Cara, sengaja lebam ke Merlin dan flirts dengan beliau untuk mendapat kepercayaan beliau. Kemudian apabila Bayard pas-2 piala-piala istiadat (1 untuk Uther dan salah bagi Arthur untuk minum, Nimueh mengambil Merlin sebelah dan memberitahu dia bahawa dia menyaksikan piala Bayard keracunan Arthur ini. Beliau bergegas dalam pada majlis itu untuk memberi amaran kepada Arthur, tetapi terpaksa minum dari piala itu sendiri - jika dia hidup, dia akan diserahkan Bayard untuk menggunakan kerana dia ingin Walau bagaimanapun, sebelum datang ke Camelot, Nimueh telah meracuni dan membikin pada piala itu Tidak lama selepas Merlin minum kandungan. piala, dia mula berhasrat, dan kemudian dia runtuh.

Dengan Merlin mati, Nimueh pulangan kepada domain dan beliau Uther, Bayard mempercayai telah cuba untuk membunuh Arthur, melemparkan kepadanya dan Mercians lain ke dalam penjara. Gaius, Gwen dan Arthur menjalankan Merlin dewan Gaius mana Gaius mendapati kelopak bunga beracun yang terperangkap di dalam piala. Beliau menjelaskan kepada Arthur bahawa penawar hanya boleh dibuat dari daun dari bunga yang sama, bunga Mortaeus, yang hanya boleh ditemui dalam gua di luar Hutan Balor. Beliau juga menjelaskan bahawa ia akan menjadi satu perjalanan yang berbahaya. Arthur ragu-ragu dan kemudian bertanya apa yang akan berlaku kepada Merlin jika dia tidak mendapat bunga. Gauis kemudian menjawab bahawa Merlin akan mempunyai tiga atau empat hari untuk hidup, tetapi dia akhirnya akan mati. Arthur memutuskan untuk pergi mencari penawar, tetapi Uther melarang ia, mengatakan bahawa kehidupan Arthur adalah lebih penting daripada Merlin.

Lady Morgana, bagaimanapun, adalah mampu untuk meyakinkan Arthur untuk pergi, mengatakan Camelot lebih suka mempunyai seorang raja yang akan membahayakan nyawanya untuk menyelamatkan seorang hamba daripada satu yang melakukan segala-galanya bapanya memberitahunya. Walaupun Arthur pergi, Gaius dan Gwen notis kesan racun sedang berjalan dengan pesat. Merlin, masih unconcious, semakin pucat dan mempunyai kesukaran bernafas. Racun akan membunuh Merlin lambat daripada Gaius asalnya fikir. Melalui penyelidikan beliau, Gaius mendapati racun adalah lebih kuat apabila sihir digunakan untuk menyediakan, dan cepat menyedari bahawa Nimueh belakangnya.

Dalam hutan mana gua ditemui, Arthur mendapati Nimueh menyamar sebagai seorang gadis yang mendakwa telah lari daripada menguasai kesat beliau. Selepas berjuang dan mengalahkan Cockatrice, Nimueh memberitahu dia tahu di mana bunga yang ditemui dan membawanya kepada mereka. Walaupun di dalam gua dia membuang ejaan lain menyebabkan tebing Arthur berdiri runtuh. Dia meninggalkan dia berpaut kepada tepi gua mati, memberitahu Arthur bahawa ia tidak takdirnya mati di tangan beliau.

Sementara itu Merlin, di bawah pengaruh racun, mula Mutter perkara tentang Arthur dan mengatakan perkataan ajaib bahawa Gwen tidak mengiktiraf. Gaius menghantar beliau untuk lebih banyak air untuk menjaga demam suhu turun. Merlin muncul menjadi sedar bahawa Arthur terperangkap dalam gelap, menunjukkan dia adalah sama ada separa sedar menggunakan sihir atau mempunyai beberapa jenis kaitan dengan Arthur, dan mencipta sfera cahaya yang sangat halus sawit. Ia kemudian muncul di sebelah Arthur, cuba untuk membawa dia jalan keluar dari gua. Arthur tidak lama lagi diserang oleh labah-labah banyak lagi, tetapi menguruskan untuk mencapai seberang untuk memilih daun bunga diperlukan untuk membuat penawar yang akan menyembuhkan Merlin, dan kemudian payah memanjat dinding untuk keluar dari gua, dipandu oleh cahaya Merlin.

Walau bagaimanapun, sekali Arthur kembali ke Camelot dengan bunga, dia akan segera ditangkap dan dibawa ke penjara untuk mengingkari Uther. Dia merayu bapanya untuk mengambil bunga Gaius, tetapi Uther, mahu untuk mengajar Arthur pengajaran dalam ketaatan, crumples bunga dan jatuh ia di luar sel, berkata dia boleh mencari hamba baru apabila dia dilepaskan. Arthur jam tangan seram, dan berteriak pada bapanya kerana dia meninggalkan bilik. Arthur mencapai melalui bar untuk mendapatkan ia kembali.

Gwen menimbulkan sebagai seorang hamba membawa makanan Arthur dalam usaha untuk melihat jika dia mempunyai bunga. Arthur berjaya untuk rahsia memberi dia bunga, dan Gwen kembali kepada Gaius. Dalam usaha untuk membuat kerja penawar, Gaius rahsia menggunakan sihir untuk pertama kalinya dalam siri ini, walaupun ia dilarang. Gaius cepat memberikan minuman kepada Merlin. Untuk seketika, Merlin berhenti bernafas dan jantung berhenti. Gaius dan Gwen menganggap bahawa dia sudah mati dan mempunyai masa kesedihan yang mendalam. Gaius pelukan Gwen untuk keselesaan beliau. Kemudian dua mendengar Merlin suara berkata, "Itu adalah menjijikkan! Anda sepatutnya berasa malu dengan diri anda, anda sudah cukup untuk menjadi datuknya!". Mereka berpaling untuk melihat Merlin sedar. Apabila menyedari Merlin adalah hidup, ciuman Gwen beliau dalam kebahagiaan. Gwen memohon maaf atas kelakuan beliau, yang Merlin menjawab "Ia adalah denda. Ia lebih daripada denda." Beliau mendakwa tidak ingat apa-apa kerana dia minum dari piala.

Berita penangkapan Bayard sampai Mercia, dan tentera akan dihantar ke Camelot untuk membebaskan beliau. Walaupun Uther sedang bersedia untuk menyerang, Gaius mendedahkan kepadanya bahawa racun adalah ajaib dan Nimueh bahawa mesti telah di belakangnya. Apabila Bayard menyedari telah dirangka, Uther mengeluarkan dia dari penjara beliau dan potensi perang antara Camelot dan Mercia dielakkan. Uther kemudian mendedahkan kepada Arthur bahawa wanita dia bertemu adalah Nimueh, dan menekankan bagaimana dia percaya sihir semua rasuah.

Bayard dibenarkan untuk pergi percuma, dan Arthur pergi ke Gaius dan dewan Merlin untuk pastikan dia tidak mengapa. Selepas dia telah meninggalkan, Merlin meminta Gaius mengapa Nimueh telah pergi ke semua masalah merangka Bayard untuk cuba untuk meracuni Arthur bukannya hanya membiarkan dia hanya minum racun dan mati. Gaius memberitahu Merlin bahawa ia adalah Merlin dirinya bahawa Nimueh mahu untuk membunuh, bukan Arthur, mengatakan "ia seolah-olah bahawa orang lain tahu anda ditakdirkan untuk perkara-perkara yang besar.

Pelakon - PelakonSunting

Pelakon UtamaSunting

Pelakon BerulangSunting

Tetamu BintangSunting

NotaSunting

PenerimaanSunting

Episod empat ditarik dalam 5.92m (25.6%) untuk BBC One lebih 45 minit dari 7:05, peningkatan 160,000 penonton dari episod sebelumnya.

KesilapanSunting

Apabila Merlin minum dari cawan, beliau memegang ia di dalam tangan kanannya. Walau bagaimanapun, ia adalah tangan ini, kini jelas kosong, bahawa dia menimbulkan kerongkong apabila dia mula untuk tercekik dan batuk. Apabila dia runtuh piala kembali dan gulung dari tangan kanannya.

Siri 1
The Dragon's Call  • Valiant  • The Mark of Nimueh  • The Poisoned Chalice  • Lancelot  • A Remedy to Cure All Ills  • The Gates of Avalon  • The Beginning of the End  • Excalibur  • The Moment of Truth  • The Labyrinth of Gedref  • To Kill the King  • Le Morte d'Arthur