FANDOM

SIRI 1
640px-Merlin0302
The Mark of Nimueh
{{
Merlin The Mark of Nimueh - Next Time - BBC One

}}
Siri: 1
Nombor Episod: 3
Pelakon: Colin Morgan
Bradley James
Richard Wilson
Angel Coulby
Anthony Head
Katie McGrath
Michelle Ryan
Musuh: Nimueh
Afanc
Lokasi: Nimueh
Penulis: Julian Jones
Pengarah: James Hawes
Pengeluar: Johnny Capps
Julian Murphy
Penyiaran: 4 Oktober 2008
Format: 1x45
Kod Pengeluaran: 1.3
Episod Sebelum: Valiant (episod)
Episod Seterusnya: The Poisoned Chalice
Ini ialah sihir yang jenis gelap.
Gaius

The Mark of Nimueh adalah episod ketiga siri pertama yang disiarkan pada 4 Oktober 2008. Ia menandakan penampilan pertama Nimueh , antagonis utama untuk Merlin .

SynopsisSunting

Camelot menghadapi bahaya berganda apabila wabak maut mula merebak melalui istana dan Gwen ditangkap kerana ilmu sihir. Merlin mesti bekerjasama dengan Putera Arthur dan Lady Morgana untuk mencari punca di sebalik kejahatan.

PlotSunting

Seorang ahli sihir misteri membuat makhluk kecil daripada air dan tanah liat, meletakkan ia di dalam telur, dan membawa makhluk yang hidup dengan ejaan. Dia mendeposit telur dalam lembangan sumber air satu telaga, mengarah ajaib melalui laluan air ke dalam peti yang membekalkan Camelot dengan air. Telur itu melapisi di dalam peti air di bawah istana, dan hac.

Gaius dan Merlin cenderung kepada seorang lelaki yang telah meninggal dunia dari patogen yang tidak diketahui, meliputi mayat dengan kunci supaya tidak penggera penduduk bandar. Guinevere pertemuan mereka ketika mengambil bunga untuk Pendragon Morgana dan memberikan Merlin salah satu bunga. Putera Arthur Pendragon tiba di kuarters doktor untuk Merlin dan Gaius saman untuk hadir di hadapan raja.

Salah satu kakitangan mahkamah diraja telah meninggal dunia akibat penyakit yang sama yang membunuh pesakit mati Gaius, dan Raja Uther Pendragon menuntut untuk mengetahui apa yang telah menemui Gaius. Tertekan untuk jawapan, Gaius mengakui sihir itu adalah punca yang paling mungkin, dan Arthur Uther perintah untuk melakukan carian setiap rumah di bandar manakala Merlin ditugaskan untuk Gaius sehingga penyakit itu dijelaskan.

Merlin tidak boleh memahami mengapa sesiapa mahu untuk mencederakan orang lain dengan sihir; Gaius menjelaskan bahawa kuasa sihir boleh merosakkan mereka menggunaan yang, tetapi itu sihir itu sendiri, sebagai alat, adalah tidak baik atau jahat. Siasatan mereka diganggu oleh Arthur dan pengawal beliau, yang mencari pihak, termasuk bilik Merlin.

Merlin serangan panik kerana buku sihir adalah di tingkat atas, tetapi dia menguruskan untuk menyembunyikan ia manakala Arthur terganggu. Selepas Arthur daun, Merlin menjadi marah bahawa Gaius tidak akan membiarkan dia menggunakan sihir untuk membantu mangsa, tetapi doktor menegaskan bahawa satu-satunya cara untuk membantu adalah untuk membezakan sumber wabak itu. Beliau memberitahu budak kecewa bahawa masa Merlin untuk menjadi seorang ahli sihir yang hebat akan datang.

Apabila Arthur gagal untuk mencari apa-apa bukti sihir di bandar, Uther memerintahkan beliau untuk mencari kawasan luar negara, mengenakan perintah berkurung, dan mengasingkan seksyen yang lebih rendah bandar di mana kebanyakan mangsa tinggal. Di tempat lain, Merlin dan Gaius simpulkan bahawa wabak itu tidak merebak melalui sentuhan fizikal, sebagai istana diraja tidak akan menjadi berhampiran bandar lebih rendah, dan bahawa persamaan hanya antara mangsa adalah air yang mereka minum. Sementara itu, Tom bapa Gwen telah menguncup penyakit itu, dan Gwen merayu Gaius untuk menyelamatkan dia, lari menangis apabila Gaius memberitahu beliau ada ubatnya. Malam itu, Merlin menggunakan sihir untuk mengelak pengawal diraja dan bergerak ke bandar lebih rendah untuk menyembuhkan Tom dengan meletakkan tuam di bawah bantal tukang besi dan ajaib melepaskan wap perubatan.

Gaius kemudian memberitahu Uther bahawa air yang tercemar datang dari pam yang membekalkan bandar. Merlin feigns kejutan apabila dia mendengar dari Gwen bahawa ayahnya telah pulih, tetapi dia masih mencurigakan reaksi beliau, lagi ketawa dari tuntutan beliau menjadi psikik. Arthur tidak lama lagi mendengar pemulihan Tom, dan belajar bahawa Gwen telah orang hanya dengan dia semasa dia berbaring di atas katil kematian beliau; rumahnya digeledah, dan lelaki Arthur mencari tuam ajaib. Arthur dipaksa untuk menangkap Gwen untuk sihir dan menyampaikan kepada raja, yang segera menyalahkan Gwen untuk penyakit dan arahan beliau untuk mengangkat laknat. Tidak mempunyai keupayaan ajaib, beliau menegaskan bahawa dia tidak boleh, tetapi Uther menuduh beliau berbohong dan ayat dia mati. Arthur dan Morgana berhujah untuk dia tidak bersalah, mendakwa bahawa, walaupun Gwen digunakan sihir untuk menyembuhkan bapanya, dia tidak mempunyai niat jahat dalam sifat beliau. Uther mengabaikan mereka.

Merlin melawat Gwen di penjara di mana dia sedang diadakan, dan berjanji untuk tidak membiarkan dia mati. Beliau kemudiannya mengganggu majlis Raja dan mengaku untuk menggunakan sihir untuk mengubati Tom, campur tangan Arthur, memujuk Raja dan penasihat beliau bahawa Merlin adalah begitu cinta dengan Gwen bahawa pemikiran beliau kabur, dan Uther menolak perantis tanpa hukuman. Merlin dan Gaius kemudian mengambil sampel air di dalam peti besi di bawah istana dan menemui Afanc, yang Gaius menjelaskan hanya boleh dicipta oleh yang paling kuat daripada ahli-ahli sihir. Merlin kembali ke gua Dragon untuk mendapatkan peguam Dragon Besar; dia diberitahu untuk menggunakan unsur-unsur yang tersedia untuknya, dan bahawa dia dan Arthur adalah dua belah syiling. Uther, terdesak untuk menghentikan kaumnya mati, menggerakkan pelaksanaan Gwen sabar untuk petang itu.

Dengan bantuan daripada Gaius, Merlin bekerja di luar kerana tanah liat dibuat dari dua daripada empat Elemen - tanah dan air - dia mungkin dapat menghentikan Afanc dengan menangani dengan dua unsur bertentangan - udara dan api. Beliau melafazkan ejaan: "Lyft sy dalam bǽlwylm ac forhienan se wiðere!", Yang bermaksud "Kamu adalah udara dalam haba kebakaran tetapi kekalahan satu bermusuhan".

Lady Morgana pun tiba untuk memberitahu mereka bahawa Gwen akan dilaksanakan petang itu, dan mengiringi Merlin dan Arthur kerana mereka turun kembali ke peti besi ini untuk menghadapi Afanc. Mereka mengejar makhluk melalui gua sehingga Arthur sudut ia, membunuh dengan api dari obor dan ejaan dari Merlin yang conjures angin sengit. Tukang sihir misteri jam tangan semua ini melalui sumber air scrying beliau, dan kutukan Merlin untuk merosakkan skim itu.

Kemudian, Gaius menyampaikan kepada Uther shards telur dari yang Afanc menetas, menunjukkan kepadanya bahawa mereka kosong tanda Nimueh. Uther sangat kecewa dengan berita, tangisan: "Saya tidak pernah akan menjadi menghapuskan dia" Gwen dibebaskan dari penjara, dan Morgana memberitahu Merlin bahawa dia tahu "rahsia beliau," yang selamat dengan dia. Merlin mulanya lega bahawa dia boleh menceritakan kebolehan ajaib dalam seseorang selain daripada Gaius, tetapi kelihatan kecewa apabila dia sedar bahawa Morgana hanya percaya bahawa Merlin pelabuhan "rahsia" kasih sayang untuk Gwen, yang dia panggilan "wanita yang sangat bertuah."

Dari perlindungan beliau, Nimueh bersumpah membalas dendam pada Merlin.

Pelakon - PelakonSunting

Pelakon UtamaSunting

Pelakon BerulangSunting

Tetamu BintangSunting

NotaSunting

PenerimaanSunting

Episod ini menerima 5.76 juta penonton (28.9%), yang merupakan peningkatan 800,000 dari episod sebelumnya dalam slot masa petang 7:05.

Siri 1
The Dragon's Call  • Valiant  • The Mark of Nimueh  • The Poisoned Chalice  • Lancelot  • A Remedy to Cure All Ills  • The Gates of Avalon  • The Beginning of the End  • Excalibur  • The Moment of Truth  • The Labyrinth of Gedref  • To Kill the King  • Le Morte d'Arthur