FANDOM

SIRI 1
Maze
The Labyrinth of Gedref
{{
Merlin The Labyrinth of Gedref - Next Time - BBC One

}}
Siri: 1
Nombor Episod: 11
Pelakon: Colin Morgan
Bradley James
Richard Wilson
Anthony Head
Angel Coulby
Katie McGrath
Musuh: Arthur Pendragon (Neutral)
Lokasi: Camelot
Labyrinth of Gedref
The Great Seas of Meredor
Penulis: Howard Overman
Pengarah: Stuart Orme
Pengeluar: Johnny Capps
Julian Murphy
Penyiaran: 30 November 2008
Format: 1x45
Kod Pengeluaran: 1.11
Episod Sebelum: The Moment of Truth
Episod Seterusnya: To Kill the King
Saya Anhora - Penjaga Unicorn
Anhora[1]

The Labyrinth of Gedref adalah episod kesebelas dalam siri pertama Merlin. Ia disiarkan pada 30 November 2008.

SinopsisSunting

Apabila Arthur keluar memburu dengan Merlin, dia membunuh Unicorn. Beliau mengambil tanduk Unicorn itu dan mempersembahkan kepada Uther, yang kagum dan bangga kepada Arthur, tetapi Merlin tidak bersetuju. Gaius memberitahu Uther tentang legenda mengikut mana sesiapa yang membunuh seorang Unicorn akan dilaknat, tetapi Uther mengabaikan dia. Namun Arthur tidak lama lagi mendapati beliau sebenarnya telah membawa laknat kepada Camelot. Camelot adalah tidak lama lagi dibelenggu oleh kebuluran dan kemarau dan masa pendek bagi kutukan ditarik balik. Anhora yang misteri, penjaga unicorn, memberitahu Arthur bahawa dia adalah bertanggungjawab untuk membawa kebuluran ke Camelot kerana dia membunuh Unicorn, dan bahawa dia adalah orang yang telah mengangkat laknat. Arthur akan diuji tiga kali dan melainkan jika dia membuat amalannya untuk membunuh satu Unicorn, Camelot akan dilaknat selama-lamanya.

PlotSunting

Arthur, Merlin dan sekumpulan askar memburu dalam hutan luar Camelot. Mereka mendengar bunyi haiwan yang tidak diketahui bergerak kira-kira berdekatan: Arthur menghantar Merlin untuk mengepam makhluk keluar semasa dia dan orang-orangnya mengelilingi ia. Walau bagaimanapun, apabila Merlin memasuki tempat open in hutan, dia mendapati sebuah Unicorn ragut. Merlin sangat cuba untuk mengusir makhluk jauh daripada bahaya, tetapi sebelum dia boleh, Arthur parah pucuk Unicorn dengan busaran silang a. Arthur gembira oleh membunuh, tetapi Merlin adalah terkesima olehnya: Arthur memberitahu Merlin tidak menjadi "seperti seorang gadis". Walau bagaimanapun, Merlin menangkap penglihatan seorang tua dalam putih berjalan jauh dari tempat open in hutan. Sekembalinya beliau ke Camelot, Arthur membentangkan tanduk Unicorn sebagai trofi untuk Uther. Gaius memberi amaran mahkamah legenda kuno yang menyatakan musibah kubur akan menimpa sesiapa yang membunuh seorang Unicorn: Walau bagaimanapun, Uther dan Arthur menolak amaran. Keesokan harinya, bagaimanapun, Uther panggilan Arthur kepadanya: mereka naik ke bidang luar Camelot, mendapati bahawa tanaman bijirin keseluruhan Camelot telah meninggal dunia semalaman. Uther memberikan perintah untuk memulakan catuan baki makanan. Kembali pada suku beliau, Gaius boleh mendapati tiada sebab logik untuk kematian tanaman: Walau bagaimanapun, beliau enggan untuk mempercayai ia adalah sihir. Keadaan menjadi lebih teruk pada hari berikutnya; Merlin dan Gwen percubaan untuk menarik air dari pam air, tetapi hanya pasir appears.An penyiasatan telaga di bandar ini dan bekalan air takungan mengesahkan Camelot telah kering dan Gaius terpaksa membuat kesimpulan bahawa ia adalah bekerja sihir, Uther teori bersetuju dengan. Merlin cuba untuk menukar pasir kembali ke dalam air, bagaimanapun, dia tidak dapat. Merlin memberitahu Gaius bahawa apa yang menyebabkan ini mempunyai kuasa yang jauh lebih besar daripada dia. Uther perintah Arthur untuk meletakkan perintah berkurung di Camelot dan membenarkan pelaksanaan bekalan sesiapa rompakan ditangkap. Malam itu, Arthur dan Merlin menangkap penglihatan seseorang mengembara di sekitar Camelot selepas perintah berkurung telah bermula. Angka mengelakkan usaha mereka untuk menangkap beliau beberapa kali sebelum dia mendedahkan dirinya kepada mereka. Angka ini adalah seorang lelaki tua yang berpakaian putih, yang memperkenalkan dirinya sebagai 'Anhora, Penyimpan daripada unicorns'. Arthur menuduh Anhora kejahatan melanda Camelot, tetapi Anhora respons ia adalah Arthur melakukan bahawa dengan membunuh Unicorn, Arthur melepaskan sumpahan pada Camelot. Anhora menerangkan bahawa Arthur hanya boleh membatalkan sumpahan itu, dan bahawa untuk berbuat demikian, dia akan diuji untuk membuktikan bernilai. Walau bagaimanapun, jika dia gagal mana-mana salah satu ujian, Camelot akan binasa selama-lamanya. Pada nasihat Gaius, Merlin cuba untuk meyakinkan Arthur untuk mengambil amaran Anhora serius. Mulanya tidak percaya, Arthur menjadi lebih peka apabila Merlin mengakui melihat Anhora selepas Unicorn dibunuh. Malam itu, Merlin dan Arthur menunggu di kedai bijian, yakin ini akan menjadi sasaran seterusnya laknat. Sebaliknya, mereka mendapati seorang petani yang cuba untuk mencuri gandum untuk memberi makan keluarganya kelaparan. Walaupun arahan untuk melaksanakan looters, Arthur membolehkan dia pergi, dan memberinya beg kecil gandum. Petani daun, memberitahu Arthur bahawa kebaikan beliau akan membawa ganjaran sendiri '. Keesokan harinya, Gwen mendapati bahawa bekalan air Camelot telah dikembalikan. Merlin menunjukkan bahawa petani mereka ditangkap dan dibebaskan mungkin telah salah satu ujian Anhora disebut. Pasangan itu kembali ke hutan dengan harapan mencari Anhora dan ujian seterusnya. Pada tapak kematian Unicorn, Arthur menghadapi petani dia dibebaskan, yang ternyata, adalah seorang pencuri. Pencuri taunts Arthur, memanggil dia tidak layak takhta dan menyatakan bahawa dia adalah kegagalan untuk Uther sebagai seorang anak. Marah, Arthur menyerang pencuri dan kekalahan beliau, tetapi kerana dia menyerang deathblow, pencuri terhapus dan Anhora muncul. Anhora menjelaskan bahawa kerana Arthur akan membunuh seorang lelaki untuk mempertahankan kebanggaan beliau, beliau telah gagal ujian, dan Camelot akan menderita lebih teruk lagi. Keesokan harinya, ia mendapati bahawa semua catuan makanan Camelot telah reput. Arthur, marah-marah, diperintahkan oleh Uther untuk memberi perintah untuk menghentikan mengedarkan makanan kepada rakyat supaya bekalan selebihnya boleh diberikan kepada tentera. Arthur enggan dan mencadangkan Uther meminta kerajaan jiran untuk bantuan. Uther enggan, takut musuh-musuh kerajaan akan menggunakan kelemahan ini masa untuk menyerang, dan meminta Arthur jika dia tidak mempunyai kebanggaan dalam mahu mohon musuhnya untuk bantuan. Arthur respons bahawa dia tidak boleh berfikir kebanggaan beliau sementara kaumnya menderita, dan memberitahu Uther untuk memberi perintah itu sendiri. Merlin, menyedari betapa terdesak Arthur adalah untuk membantu, kembali ke hutan, mencari Anhora. Dia merayu Anhora untuk memberi peluang terakhir Arthur. Anhora memberitahu dia peluang sahaja untuk Arthur pergi ke Labyrinth daripada Gedref, di mana beliau akan menghadapi ujian akhir, satu-satunya Arthur boleh mengetahui. Arthur menyatakan untuk Labyrinth, diikuti secara rahsia oleh Merlin. Dalam Laybrinth, Merlin dan Arthur menjadi dipisahkan. Merlin pertemuan Anhora dan rages memarahi bahawa Anhora mengetuai Arthur ke dalam perangkap. Anhora shadowily mengumumkan perangkap adalah untuk Merlin dirinya dan incants ejaan yang menjadikan akar mengikat Merlin sehingga. Arthur akhirnya sampai akhir Labyrinth, dengan Anhora dan Merlin sudah tangan there.Merlin 's masih terikat dan dia diikat pada kerusi. Jadual A ditubuhkan dengan dua piala-piala di atasnya, salah satu yang mengandungi racun, dan cecair lain yang tidak berbahaya. Setiap individu hanya boleh minum dari satu piala, dan kandungan kedua-duanya mesti mabuk. Merlin menyimpulkan bahawa mereka menuang kedua-dua piala-piala ke dalam satu supaya mereka tidak perlu meneka yang mana satu memegang racun. Arthur kemudian mengalihkan perhatian Merlin dan menuangkan liqiud ke dalam satu piala sebelum minum, selepas itu dia runtuh. Anhora memberitahu Merlin tertekan piala terkandung hanya draf tidur, dan Arthur tidak lama lagi akan pulih. Beliau menjelaskan bahawa untuk menebus untuk membunuh Unicorn tulen hati, pembunuh mesti membuktikan mereka juga suci hati. Dengan yang sanggup mengorbankan dirinya untuk menyelamatkan Merlin, Arthur telah membuktikan ini, dan menunjukkan apa yang benar-benar di dalam hatinya. Dia telah lulus ujian akhir, dan laknat di Camelot akan diangkat. Sekembalinya mereka ke Camelot, Arthur dan Merlin melihat segala-galanya telah kembali normal: tanaman mempunyai regrown, terdapat banyak makanan dan air, dan rakyat tidak lagi penderitaan. Mereka kembali ke tapak kematian Unicorn dan mengebumikan tanduk yang. Walau bagaimanapun, seperti yang mereka meninggalkan, mereka melihat ragut Unicorn berdekatan. Anhora menjelaskan kepada mereka bahawa 'apabila dia yang membunuh Unicorn membuktikan dirinya untuk menjadi tulen jantung, Unicorn akan hidup lagi ...'

Pelakon - PelakonSunting

Pelakon UtamaSunting

Tetamu BintangSunting

NotaSunting

PenerimaanSunting

6.71 juta penonton

TriviaSunting

Anda boleh memberitahu bahawa tanduk Unicorn terlekat pada sebagai apabila Unicorn bergerak untuk sesaat ringkas, anda boleh melihat langkah tanduk di kepala ia.

TempatSunting

Laut Besar Meredor, berhampiran Isle of the Blessed, yang betul-betul bersebelahan dengan Labyrinth daripada Gedref.

Siri 1
The Dragon's Call  • Valiant  • The Mark of Nimueh  • The Poisoned Chalice  • Lancelot  • A Remedy to Cure All Ills  • The Gates of Avalon  • The Beginning of the End  • Excalibur  • The Moment of Truth  • The Labyrinth of Gedref  • To Kill the King  • Le Morte d'Arthur