FANDOM

SIRI 1
107 1
The Gates of Avalon
{{
Next Time - Merlin The Gates of Avalon - BBC One

}}
Siri: 1
Nombor Episod: 7
Pelakon: Colin Morgan
Bradley James
Katie McGrath
Richard Wilson
Angel Coulby
Anthony Head
Musuh: Sophia
Aulfric
Sidhe Elder
Lokasi: Camelot
Lake of Avalon
Penulis: Ben Vanstone
Pengarah: Jeremy Webb
Pengeluar: Johnny Capps
Julian Murphy
Penyiaran: 1 November 2008
Format: 1x45
Kod Pengeluaran: 1.7
Episod Sebelum: A Remedy to Cure All Ills
Episod Seterusnya: The Beginning of the End
Avalon ... tanah belia abadi.
Gaius

The Gates of Avalon adalah episod ketujuh dalam siri pertama Merlin, yang pertama kali disiarkan pada 1 November 2008. Ia menandakan penampilan pertama Sidhe dan tanah Avalon.

SinopsisSunting

Morgana mempunyai impian bahawa Arthur dibunuh oleh seorang gadis cantik. Beliau memberi amaran kepadanya ia, tetapi tanah adab Arthur dia dalam kesusahan apabila dia melompat untuk menyelamatkan seorang gadis dalam kesusahan, Sophia dan bapa Aulfric tua beliau.

Kembali di Camelot, Sophia menggunakan lebih daripada sekadar azimat kewanitaannya untuk mengambil kawalan hati Arthur. Tingkah laku yang pelik tidak pergi tanpa disedari oleh Merlin, tetapi dia boleh bekerja keluar yang pasangan misteri dan apa yang mereka mahu dengan Arthur? Tetapi yang lebih penting, beliau boleh menyelamatkan Arthur dalam masa?

PlotSunting

Morgana mempunyai mimpi ngeri di mana Prince Arthur lemas oleh seorang wanita muda yang cantik. Walaupun keluar memburu dengan Merlin, Arthur datang seluruh wanita ini dan bapa tua itu sedang diserang oleh perompak. Beliau melawan perompak jauh dengan bantuan (tidak mengetahui) sihir Merlin. Orang tua dibawa sebelum Raja Uther. Dia memperkenalkan dirinya sebagai Aulfric dan gadis sebagai anak perempuannya, Sophia. Aulfric adalah pewaris kepada satu lagi kerajaan ("Tir-Mor," Gaelic for "Tanah Besar") yang telah menggeledah oleh perompak, dan bergerak barat dengan Sophia untuk menyertai keluarga lain. Uther mengajak mereka untuk tinggal di Camelot untuk seketika.

Morgana terkejut melihat Sophia bergerak ke dalam bilik sebelah kepada Arthur. Beliau memberitahu Gaius tentang visi beliau Sophia dan hakikat bahawa Sophia kini tinggal di istana. Gaius cuba untuk meyakinkan beliau dan memberikan beliau draf tidur, dan menasihatkan beliau tidak perlu bimbang Uther. Morgana tidak yakin. Aulfric dilihat kembali ke hutan dan menggunakan sihir untuk membunuh satu-satunya penyamun yang terselamat. Beliau telah membayar mereka untuk berpura-pura untuk menyerang beliau dan Sophia. Morgana mempunyai satu lagi impian tentang Sophia lemas Arthur. Keesokan harinya Arthur pergi menunggang dengan Sophia selepas membuat janji Merlin untuk menampung untuknya, kerana dia sepatutnya berada di peronda. Guinevere menggalakkan Morgana untuk memberitahu raja tentang impian tetapi beliau kebimbangan Morgana Uther akan menghukum beliau untuk menggunakan sihir. Dia memutuskan untuk menghentikan Sophia dirinya. Sementara itu, Uther mendapati bahawa Arthur hilang. Merlin disalahkan kerana tidak memberikan Arthur untuk pergi rondaan, jadi Uther dia dicampakkan ke dalam stok.

Dalam hutan Sophia hampir menggunakan sihir pada Arthur, tetapi mereka diganggu oleh kesatria diraja. Beliau memutuskan untuk kembali ke Camelot bukannya mengambil beliau ke sungai. Apabila Merlin pulang ke rumah dan menerangkan mengapa dia telah dalam stok, Gaius diingatkan impian Morgana. Beliau mengkaji harta benda Aulfric dan mendapati kakitangannya. Kakitangan diukir dengan Ogham Runes, yang menambah kepada misteri hanya yang Aulfric dan Sophia. Beliau kemudian ditangkap pengintipan oleh Aulfric, tetapi berjaya tampil dengan alasan dan melarikan diri, tetapi tidak sebelum melihat mata Aulfric kilat merah dengan kemarahan. Sophia juga marah berhadapan dengan Morgana, yang bersumpah untuk memburu beliau turun jika dia membahayakan Arthur. Aulfric mahu tahu mengapa Sophia belum selesai misi beliau. Matlamat mereka adalah untuk membuka semula dan masukkan "pintu Avalon." Aulfric memberi amaran beliau untuk tergesa-gesa dan mereka bersetuju bahawa sihir mereka mesti disiapkan pada hari berikutnya. Morgana cuba untuk memberi amaran kepada Arthur mengenai impiannya, tetapi dia tidak percaya beliau.

Keesokan harinya Arthur bersedia untuk pergi menunggang dengan Sophia lagi bukannya menghadiri pelantikan baru diraja kuda. Merlin berjanji untuk mendapatkan dia keluar itu tetapi sekali lagi dibuang ke dalam stok. Dalam hutan Sophia membuang ejaan yang membawa Arthur bawah kawalan beliau. Merlin pulangan dan Gaius memberitahu kepadanya bahawa Morgana adalah Maha Melihat, yang dilahirkan dengan kuasa untuk melihat masa depan dalam impiannya. Beliau telah dikenali untuk seketika tentang keupayaan beliau tetapi disimpan ini tenang dalam usaha untuk melindungi beliau daripada Uther. Dia mengesyaki bahawa Arthur memang dalam bahaya kerana kebimbangan Morgana, kerana apa yang dilihatnya sementara menyiasat bilik Aulfric dan Sophia. Itu petang Merlin terdengar Sophia memberitahu Aulfric bahawa sihir itu telah bekerja, dan esok mereka akan dapat menggunakan Arthur untuk tujuan mereka sendiri. Aulfric mengatakan dia akan pergi untuk bercakap dengan "orang-orang tua." Merlin berikut Aulfric ke tasik, di mana beliau menyeru orang-orang tua Sidhe, yang menyerupai peri. Ia muncul bahawa dia dan Sophia telah diusir dari Avalon, tanah kehidupan abadi, kerana dia membunuh Sidhe lain. Mesti kekal Aulfric dalam badan seorang manusia selama-lamanya, tetapi Sophia boleh kembali ke Avalon sekali lagi jika mereka mengorbankan seorang putera manusia untuk orang-orang tua Sidhe. Merlin menceritakan segala-galanya Gaius.

Arthur meminta penonton dengan raja dan meminta kebenaran untuk berkahwin Sophia, yang dinafikan. Uther percaya bahawa anaknya adalah terlalu muda untuk berkahwin, dan mengancam untuk mempunyai Aulfric dan Sophia ditangkap jika Arthur menentang beliau. Morgana sangat hampir memberitahu Uther tentang impiannya tetapi tidak boleh membawa dirinya untuk. Merlin cuba untuk memberi amaran kepada Arthur yang Sophia telah kena sihir dia, tetapi ditangkap oleh Aulfric dan Sophia. Mata Arthur ajaib cahaya merah dan Aulfric mengetuk keluar Merlin menggunakan sihir. Morgana melihat Arthur meninggalkan dengan Sophia dan Aulfric, dan berjalan ke Gaius.

Gaius memberitahu Merlin mimpi bahawa Sophia dan Aulfric telah diambil Arthur jauh. Merlin bergegas ke dalam hutan pada masanya untuk melihat mereka bermula majlis untuk kembali Sophia untuk Avalon. Beliau memberitahu bahawa Aulfric tidak boleh datang dengan dia tetapi dia mesti pergi melalui dengan majlis: jika orang-orang tua tidak mendapat jiwa Arthur mereka akan mengambil perempuan sebaliknya. Merlin tiba sebagai Sophia ajaib telah digantung Arthur bawah sungai. Beliau ajaib dimenangi kakitangan dia membawa, yang berbaring di bank, dan menggunakan ejaan dengan kakitangan yang membunuh kedua-dua beliau dan Aulfric. Beliau wades ke dalam sungai dan menjimatkan Arthur sebelum lemas Arthur.

Arthur membangkitkan dengan memori tiada apa yang Sophia lakukan kepadanya. Merlin dan Gaius memberitahunya bahawa dia kahwin lari dengan Sophia dan Merlin mengetuk dia keluar dan membawanya kembali ke Camelot. Arthur terkejut bahawa Merlin boleh menguasai olehnya dan bahawa dia pernah mahu berkahwin Sophia. Mereka bersetuju untuk tidak memberitahu Uther dan sebagainya Merlin diletakkan dalam stok sekali lagi. Gaius kemudian memberikan Morgana Draught Sleeping lain dan membuat Merlin tidak pernah bersumpah untuk membiarkan dia tahu tentang kuasa beliau, atau kemungkinan bahawa dia adalah seorang tukang sihir. Beliau mengalami satu lagi mimpi ngeri malam itu.

Pelakon - PelakonSunting

Pelakon UtamaSunting

Pelakon BerulangSunting

Tetamu BintangSunting

NotaSunting

KesinambunganSunting

  • Tongkat yang Merlin mengambil dari Sophia disyaki menjadi tongkat ajaibnya dari legenda lama.
  • Tongkat ini muncul semula di To Kill the King dan The Changeling.
Siri 1
The Dragon's Call  • Valiant  • The Mark of Nimueh  • The Poisoned Chalice  • Lancelot  • A Remedy to Cure All Ills  • The Gates of Avalon  • The Beginning of the End  • Excalibur  • The Moment of Truth  • The Labyrinth of Gedref  • To Kill the King  • Le Morte d'Arthur