FANDOM

SIRI 1

Vlcsnap-2012-04-24-17h34m22s26
The Dragon's Call
{{
Merlin The Dragon's Call Preview - BBC One

}}
Siri: 1
Nombor Episod: 1
Pelakon: Colin Morgan
Bradley James
Richard Wilson
Angel Coulby
Anthony Head
Katie McGrath
Musuh: Mary Collins
Lokasi: Camelot
Penulis: Julian Jones
Pengarah: James Hawes
Pengeluar: Julian Murphy
Johnny Caps
Penyiaran: 20 September 2008
Format: 1x45
Kod Pengeluaran: 1.1
Episod Sebelum: -
Episod Seterusnya: Valiant (episod)
Tiada seorang pun lelaki muda, tidak kira berapa besar, boleh tahu nasibnya. Beliau tidak boleh sepintas lalu pihaknya dalam cerita yang besar yang kira-kira untuk membuka. Seperti orang, dia mesti hidup dan belajar. Dan supaya ia akan menjadi ahli sihir yang muda tiba dipintu Camelot budak yang akan, dalam masa, bapa legenda namanya: Merlin.
The Great Dragon

The Dragon's Call adalah episod pertama siri pertama Merlin, yang pertama kali disiarkan pada 20 September 2008. Episod ini adalah permulaan pengembaraan Merlin di Camelot dan menandakan penampilan pertama Arthur Pendragon, Lady Morgana, Guinevere dan Uther Pendragon.

SinopsisSunting

Hunith Merlin menghantar Merlin untuk memulakan hidup baru di Camelot untuk belajar tentang misteri sihir berkuasa sendiri. Tetapi, perkara berubah apabila dia mendapati bahawa raja, Uther Pendragon, telah diharamkan sihir dan sesiapa yang ditangkap menggunakan ia menghadapi kematian. Kemudian, Merlin langkah-langkah untuk mempertahankan manservant satu daripada waris, Raja Arthur, dan menghadapi Naga Besar, di mana ahli sihir muda bermula pengembaraan di mana dia akan menyedari nasibnya ...

PlotSunting

Merlin, seorang budak di puncak dewasa, tiba di Camelot berharap untuk mencari digunakan untuk kuasa aneh metafizik dia telah dimiliki sebelum dia juga boleh bercakap. Sebaliknya, dia belajar bahawa Raja Uther Pendragon, pemerintah Camelot, membenci sihir dan telah dimulakan larangan kerajaan luas kepada mana-mana amalan sihir yang di bawah hukuman mati. Merlin saksi pelaksanaan Thomas Collins, yang telah dituduh menggunakan sihir oleh Uther. Ibunya Mary bersumpah dendam pada Uther untuk membunuh anaknya sebelum lenyap ke udara nipis untuk mengelakkan penangkapan. Uther mengabaikan acara dan menjalankan seolah-olah tiada apa yang berlaku. Beliau kemudian pesanan perayaan untuk meraikan dua puluh tahun tanpa sihir dalam Camelot, walaupun Morgana wad beliau memberi amaran bahawa beliau hanya akan membuat musuh dengan terus untuk menganiaya orang-orang yang menggunakan sihir.

Tidak lama selepas itu, Merlin memenuhi Gaius Uther mahkamah doktor, dan menjimatkan kehidupan lelaki tua itu apabila Gaius jatuh dari balkoni. Walaupun Merlin menafikan ia, Gaius percaya bahawa perantis muda mempunyai kuasa ajaib, tetapi bersumpah tidak memberitahu raja; Merlin diberikan ruang dan Gaius menyedari bahawa budak itu telah dihantar kepada Camelot perlu dilindungi. Sementara itu, Mary memintas konvoi Lady Helen Mora, seorang penyanyi terkenal yang dijadualkan untuk melaksanakan di perayaan Uther, dan pembunuhan beliau menggunakan popet. Mary menggunakan glamor untuk menganggap penampilan Helen, tetapi sihir adalah tidak lengkap sebagai bentuk sebenar Mary boleh dilihat dalam cermin.Sebagai Merlin tidur, dia mendengar suara menyenangkan mengulangi nama beliau, dan beliau tidak lama lagi terjaga.

Pada waktu sarapan pagi, Gaius mengetuk baldi air di luar jadual, menyebabkan Merlin untuk inadvertantly menggunakan kebolehan beliau untuk mengelakkan ia daripada jatuh. Gaius, setelah disahkan rahsia Merlin, memberi amaran budak tidak pernah menggunakan kuasanya supaya ia risiko dibunuh. Kemudian, Merlin saksi kuda buli hambanya dan langkah-langkah untuk menghentikan dan mempertahankan dia, hanya untuk mendapati bahawa kuda adalah sebenarnya Arthur Pendragon, anak Raja dan pewaris takhta Camelot. Merlin dipenjarakan, di mana beliau mendengar suara yang sama menyenangkan memanggil namanya.Keesokan harinya, Gaius mengatur melepaskan budak itu, dan Merlin dihukum sehari dalam saham mana dia bertemu dayang Morgana, Guinevere, yang malu-malu menggoda dengan dia.

Selepas dibebaskan, Merlin menghadapi Arthur lagi, dan umpan ke dalam pertarungan menggunakan batang-batang. Merlin menggunakan kebolehan beliau untuk mengelakkan Arthur dari menarik dia, tetapi angin sehingga kehilangan apabila dia melihat menonton Gaius. Arthur alat ganti masa Merlin lebih dalam penjara, memetik keberanian beliau dan beberapa kualiti tak dpt ditentukan tentang seorang budak lelaki. Sementara itu, Mary kembali ke Camelot dalam menyamar Helen dan kali makan dengan Raja Uther; dia komen mengenai kesukaran Arthur membesar tanpa ibu, dan kata-kata bahawa bon antara ibu dan anak adalah hampir mustahil untuk menggantikan. Pada malam itu, Merlin sekali lagi terjaga oleh suara sama dan menetapkan keluar untuk mencari sumber, penggulungan di dalam gua bawah istana mana naga dipenjarakan. Naga menegaskan bahawa Merlin ditakdirkan untuk menggunakan hadiah beliau untuk melindungi Arthur, walaupun kekufuran Merlin. Keesokan harinya, Merlin terjaga oleh Gaius, yang mengarahkan dia untuk menyampaikan beberapa concoctions. Satu adalah untuk Morgana, yang mengalami mimpi buruk, dan Merlin tiba untuk mencari Morgana menukar pakaian di belakang skrin; Morgana Merlin kesilapan untuk Gwen, dan Merlin membantu Morgana sekitar skrin sehingga Gwen tiba, menjimatkan Merlin malu yang ditemui. Morgana meminta Gwen bagi pendapat beliau sama ada untuk memakai gaun ungu atau gaun merah mendedahkan dan "Beri mereka malam mereka benar-benar akan ingat." Merlin menyampaikan penawar lain untuk Lady Helen, dan mendapati popet Mary di kuarters peribadi penyanyi itu, tetapi menyakinkan Mary bahawa dia tidak pernah melihat apa-apa apabila dia kembali kerana dia meninggalkan. Petang itu, bentuk sebenar Mary ditemui oleh dayang yang melihat refleksi Mary di cermin, dan Mary membunuh gadis itu. Pada pesta itu, Morgana muncul memakai pakaian mendedahkan merah yang menjadikan setiap manusia dan terutama Arthur mendapatkan plat mereka. Kemudian, Mary muncul di hadapan mahkamah Uther dalam samaran Helen dan menyanyi, menganyam sihir yang meletakkan mahkamah untuk tidur dan cepat memperingkatkan umur Istana Camelot.

Merlin, melindungi dirinya daripada musim dengan menutup telinga, melihat Mary bersedia untuk membuang pisau di Arthur, tetapi campur tangan dengan menggunakan sihir untuk menggugurkan kandil atas beliau. Apabila lagu berhenti, sihir diangkat dan mahkamah membangkitkan, tetapi Mary, dalam bentuk yang sebenar, membuat satu usaha terakhir untuk membunuh Arthur, membaling pisau kepadanya. Campur tangan Merlin lagi, memperlahankan masa untuk tarik Arthur dari jalan senjata, dan diberi ganjaran oleh Uther untuk menyelamatkan nyawa waris oleh dibuat manservant Arthur. Sama nampaknya teruja dengan prospek.

Keesokan harinya, Gaius memberikan Merlin buku sihir untuk mengkaji secara rahsia, tetapi budak itu dipanggil oleh mesej dari Arthur untuk hari pertama beliau bertugas.

Pelakon - PelakonSunting

Pelakon UtamaSunting

Pelakon BerulangSunting

Tetamu BintangSunting

NotaSunting

PenerimaanSunting

The Dragon's Call, lebih 45 minit, mendapat 6.65 juta penonton dan 30% tontonan saham arccording penilaian semalaman walaupun berlaku terhadap The X Factor dalam episod pertama pada 20 September. Penonton tontonan tertinggi ketiga hari sahaja dipukul oleh Faktor X dan satu siri baru Tarian Tegas Marilah, yang disiarkan secara langsung selepas Merlin di BBC One. Angka terakhir ialah 7.15 juta.

TriviaSunting

  • Menurut Bradley James, ia adalah sukar penggambaran Merlin dalam stok kerana Colin Morgan adalah alah kepada tomato.
  • Dalam episod tersebut, apabila Mary Collins menyamar sebagai Lady Helen, die menerima bakul buah-buahan, buah pertama dia adalah epal merah. Ini boleh menjadi rujukan kepada Snow White dan Tujuh kerdil, sebagai ahli sihir memberikan Snow White epal merah. Sebaliknya, dia diberi lebih daripada satu. Juga, hamba yang memberikan beliau bakul mati oleh ejaan, di mana dalam kisah dongeng, Snow White diracun.
  • Merlin ditanya oleh Gaius untuk memberi ubat kepada beberapa Lady Percival. Nama ini juga terpakai kepada Percival daripada Knights of the Round Table.
Siri 1
The Dragon's Call  • Valiant  • The Mark of Nimueh  • The Poisoned Chalice  • Lancelot  • A Remedy to Cure All Ills  • The Gates of Avalon  • The Beginning of the End  • Excalibur  • The Moment of Truth  • The Labyrinth of Gedref  • To Kill the King  • Le Morte d'Arthur