FANDOM

SIRI 1
640px-Merlin108 1095
The Beginning of the End
{{
Merlin The Beginning of the End - Next Time - BBC One

}}
Siri: 1
Nombor Episod: 8
Pelakon: Colin Morgan
Katie McGrath
Bradley James
Richard Wilson
Angel Coulby
Anthony Head
Musuh: Uther Pendragon
Lokasi: Camelot
Penulis: Howard Overman
Pengarah: Jeremy Webb
Pengeluar: Johnny Caps
Julian Murphy
Penyiaran: 8 November 2008
Format: 1x45
Kod Pengeluaran: 1.1
Episod Sebelum: The Gates of Avalon
Episod Seterusnya: Excalibur (episod)
Awak mengatakan bahawa budak itu akan membunuh Arthur?
Merlin kepada Kilgharrah

The Beginning of the End adalah episod kelapan dalam siri pertama Merlin, yang pertama kali disiarkan pada 8 November 2008. Episod ini menandakan penampilan pertama Mordred.

SinopsisSunting

Apabila seorang Druid dan budak perantis beliau ditangkap di Camelot, Morgana dan Merlin menyembunyikan budak itu yang bernama Mordred dari Raja Uther yang kejam itu.Uther mengisytiharkan bahawa sesiapa yang melindungi budak itu akan ditangani dengan teruk dan dilaksanakan. Mereka mesti cuba menyeludup budak itu dari Camelot tanpa ditangkap. Walau bagaimanapun, The Great Dragon memberitahu Merlin dia tidak perlu membantu budak lelaki itu, memberi amaran bahawa budak itu ditakdirkan untuk membunuh Arthur.

PlotSunting

Cerdan dan pelatih yang sangat muda, Mordred berada Camelot untuk mengumpul bekalan, tetapi pekedai laporan mereka dan mereka dikejar oleh tentera. Merlin telepathically mendengar jeritan budak dalam kesakitan kerana tangannya telah dikurangkan terbuka oleh salah seorang pengawal diraja. Druid ditangkap selepas menggunakan sihir untuk membantu melarikan diri lelaki. Merlin kini mendengar suara budak dalam fikirannya, merayu untuk bantuan. Mereka menguruskan untuk mencari satu sama lain dengan berkomunikasi telepathically, dan Merlin menyembunyikan beliau di dalam Morgana 's dewan di istana selepas memberitahu Morgana dan Gwen bahawa tentera akan membunuh budak itu. Seorang tentera telah mengetuk pintu Morgana 's tetapi dia mendapat menyingkirkan beliau. Morgana, Merlin dan Gwen kemudian mendapati bahawa budak itu cedera.

Raja Uther serta-merta perintah pelaksanaan pembunuhan Druid itu. Putera Arthur membantah bahawa Druid adalah orang yang aman tetapi Uther melihat mereka menggunakan sihir sebagai ancaman. Dia mahu membuat contoh kepada orang Druid dan perintah bandar untuk diperiksa sehingga sejenayah Druid didapati. Budak itu pulih dalam bilik Morgana dan tidak melihat apa yang sedang berlaku, tetapi pada masa ini pelaksanaan tuannya dia menjerit dalam seram dan cermin menghancurkan ajaib, menyebabkan Merlin kelihatan agak terkejut.

Merlin kemudiannya meminta Gaius tentang Druid dan dipaksa untuk mengakui bahawa dia mendengar kanak-kanak panggilan kepadanya telepathically. Gaius memberi amaran kepadanya tidak boleh ditangkap menyembunyikan kanak-kanak itu, dan mengatakan bahawa Druid melihat untuk kanak-kanak dengan hadiah ajaib untuk berkhidmat sebagai perantis. Merlin kemudiannya melawat budak, yang sedang tidur di bilik Morgana. Beliau enggan memberitahu namanya atau walaupun untuk bercakap. Beliau kecewa bahawa Uther mahu melaksanakan kanak-kanak yang tidak bersalah dan mengatakan sihir yang mungkin sesuatu yang orang dilahirkan dengan, bukannya pilihan yang mereka buat. Dia dan Merlin memutuskan mereka perlu kembali budak itu kepada orang-orang Druid.

Pada majlis makan malam Morgana dipaksa untuk membuat alasan apabila Uther bertanya jika apa-apa yang merisaukan beliau. Arthur mengakui bahawa budak itu telah tidak dijumpai, dan diperintahkan untuk meneruskan carian. Pada hari berikutnya budak itu membangunkan demam kerana jangkitan terbentuk pada luka mendalam dia terima sebelum ini. Morgana mahu menjemput Gaius tetapi Merlin berpendapat ini adalah terlalu berbahaya dan menawarkan untuk mencuba dan membantu kanak-kanak itu sendiri. Arthur tiba dengan pengawal untuk mencari bilik. Morgana mengatakan bahawa budak yang hilang di sebalik skrin (di mana dia benar-benar) dan daun Arthur, pemikiran dia membuat keseronokan beliau.

Gaius tangkapan Merlin membaca buku mengenai perubatan. Beliau gembira bahawa Merlin mengambil kepentingan, dan menegaskan Merlin duduk dan syarahan mengenai anatomi manusia. Merlin akhirnya mendapat diri dan pergi ke budak itu. Walaupun Morgana diperoleh air, anak terima kasih dia telepathically dan memanggilnya "Emrys." Ini adalah nama Merlin di kalangan orang-orang Druid. Merlin bertanya bagaimana mereka tahu mengenai beliau tetapi terdapat tiada jawapan. Kemudian malam itu dia pergi untuk melihat Dragon Besar. Dragon memberitahu bahawa dia mempunyai banyak nama, yang "Emrys" adalah salah, dan adalah subjek banyak ramalan-ramalan bahawa Merlin belum membaca. Dragon, seperti Merlin, telah mendengar suara budak Druid. Beliau mengatakan bahawa Merlin tidak mesti membantu kanak-kanak itu, tetapi terbang jauh tanpa menjelaskan mengapa.

Sementara itu, kanak-kanak yang sedang dijaga oleh Gwen dan Morgana, dan panggilan Morgana di dalam hati. Dia menjadi lemah. Apabila Merlin tiba dia merayu untuk Gaius akan diambil. Merlin menceritakan segala-galanya Gaius dan Gaius marah bahawa dia akan meletakkan dirinya dalam bahaya itu. Merlin mengatakan bahawa budak lelaki itu mati dan mengaku dengan Gaius untuk menyelamatkan dia. Gaius enggan bersetuju dengan syarat bahawa mereka menyerahkan kanak-kanak itu kembali kepada Druid secepat dia pulih. Setiap orang yang meninggalkan atau memasuki Camelot sedang diperiksa, jadi Merlin dan Morgana memutuskan mereka akan menyeludup dia keluar melalui pintu yang membawa kepada bandar lebih rendah. Merlin menggunakan sihir untuk mendapatkan kunci dari Arthur.

Morgana dan melarikan diri lelaki tetapi dilihat meninggalkan, dan pengawal yang mengejar mereka. Arthur akhirnya menangkap mereka dan perintah mereka untuk mendedahkan diri mereka. Morgana merayu kepadanya untuk tidak menyakiti kanak-kanak itu tetapi Arthur memberitahu pengawal untuk menghalang mereka berdua. Raja menuduh Morgana bersubahat dengan beliau terhadap Druid. Beliau menyuruh pemuda itu akan dilaksanakan dan sebatan keluar pada dia marah apabila dia mengatakan dia telah diatasi oleh kebencian beliau untuk sihir. Morgana menangis bersumpah Merlin bahawa dia tidak akan membenarkan budak itu mati. Merlin bersetuju untuk membantu beliau.

Morgana meminta bantuan Arthur untuk membebaskan budak itu. Dengan Merlin mereka bersetuju untuk membawanya keluar melalui peti besi perkuburan. Merlin lagi melawat Dragon dan bertanya mengapa dia diberitahu untuk tidak membantu budak itu. Dragon mengatakan bahawa jika kehidupan lelaki, Merlin tidak dapat memenuhi nasibnya: budak itu satu hari akan membunuh Arthur kecuali dibenarkan untuk mati oleh Merlin dirinya. Merlin cryptically meminta nasihat Gaius dan Gaius mengatakan ia seolah-olah bahawa Merlin telah membuat keputusan beliau.

Apabila Gwen bertanya mengapa Morgana adalah mempertaruhkan begitu banyak untuk membantu budak Druid, dia berkata dia merasakan ikatan yang tidak dapat diterangkan dengan beliau dan percaya beliau bertujuan untuk membantu beliau. Seperti yang dipersetujui dengan Arthur dia pergi untuk meminta maaf kepada Uther dalam usaha untuk memastikan dia terganggu. Arthur menggunakan bom asap untuk mengganggu pengawal diraja dan kemudian melepaskan budak dari penjara. Beliau telah memanggil pihak Druid dan mereka sedang menunggu. Pengawal segera menemui budak itu hilang dan meningkatkan penggera.

Sebagai Dragon menasihati beliau, Merlin tidak menunggu untuk membantu Arthur dan melarikan diri lelaki. Walau bagaimanapun, dia dihantui oleh laungan bersifat Telepati budak itu untuk bantuan dan berjalan untuk membantu mereka. Kanak-kanak ini menjanjikan "Emrys" bahawa mereka akan melihat satu sama lain lagi.

Uther marah untuk menemui budak lelaki itu telah melarikan diri. Beliau mengancam Morgana dengan kematian jika dia mendapati dia telah terlibat. Morgana senyap sahaja kerana dia meninggalkan tangan room. Arthur mengembalikan budak muda itu kepada seorang Druid. Seperti yang mereka meninggalkan dia panggilan keluar kepada mereka, bertanya siapa budak itu. Budak itu bercakap baris pertama dan satu-satunya lantang: "Nama saya Mordred." Arthur ingin dia nasib baik, tidak mengetahui bahawa dia sedang menghantar pembunuh masa depan untuk keselamatan.

Pelakon-PelakonSunting

Pelakon UtamaSunting

Pelakon BerulangSunting

Tetamu BintangSunting

NotaSunting

TriviaSunting

  • Menurut Kilgharrah, Mordred dan Morgana akan satu hari membentuk satu pakatan menentang Raja Arthur dan Camelot, dan Mordred akan menjadi azab Arthur. Ia membayangkan Mordred akan berlaku sebagai antagonis utama dalam Siri kini ditayangkan 5. Mordred disenaraikan sebagai penjahat di laman web Merlin BBC.

PenerimaanSunting

  • 6.25 juta (UK) penonton.
Siri 1
The Dragon's Call  • Valiant  • The Mark of Nimueh  • The Poisoned Chalice  • Lancelot  • A Remedy to Cure All Ills  • The Gates of Avalon  • The Beginning of the End  • Excalibur  • The Moment of Truth  • The Labyrinth of Gedref  • To Kill the King  • Le Morte d'Arthur