FANDOM

SIRI 1
640px-Merlin113 0185
Le Morte d'Arthur
{{
Merlin Le Morte d'Arthur (Next Time..

Merlin Le Morte d'Arthur (Next Time...)

}}
Siri: 1
Nombor Episod: 13
Pelakon: Colin Morgan
Michelle Ryan
Katie McGrath
Bradley James
Richard Wilson
Anthony Head
Musuh: Questing Beast
nimueh
Kilgharrah (Tidak Langsung)
Lokasi: Camelot
Isle of the Blessed
Penulis: Julian Jones
Pengarah: David Moore
Pengeluar: Johnny Capps
Julian Murphy
Penyiaran: 13 Disember 2008
Format: 1x45
Kod Pengeluaran: 1.13
Episod Sebelum: To Kill the King
Episod Seterusnya: Siri 2
Engkau mesti mencari orang-orang yang masih berkhidmat. Mereka yang memegang kuasa ke atas hidup dan mati.
Kilgharrah kepada Merlin[1]

Le Morte d'Arthur adalah episod ketiga belas dan terakhir dalam siri pertama Merlin yang mula-mula disiarkan pada 13 Disember 2008. Ia menandakan penampilan terakhir Nimueh, menyimpulkan arka yang telah melalui siri. Tajuk telah diambil dari Le morte D'Arthur, himpunan abad kelima belas cerita Arthurian, yang ditulis oleh Thomas Malory.

SinopsisSunting

Apabila keluar memburu, Arthur pertemuan makhluk yang besar salahnya dia tidak pernah dilihat sebelum ini. Gaius menyedari ia adalah 'Questing Beast', makhluk dibuat dari mimpi ngeri seorang raja yang lama mati, yang menggigit sentiasa membawa maut. Apabila Arthur menghadapi makhluk lagi, ia dikalahkan, tetapi Arthur digigit dan hidupnya tergantung dalam imbangan. Cuba untuk mengetahui bagaimana untuk menyelamatkan nyawanya, Merlin diberitahu oleh Dragon Besar untuk mendapatkan Isle Berbahagialah, di mana ahli-ahli Agama Lama mempunyai kuasa untuk menyelamatkan raja masa depan. Walau bagaimanapun, terdapat harga untuk membayar. Dalam usaha untuk hidup untuk diselamatkan, kehidupan yang lain perlu diambil.

PlotSunting

Walaupun keluar memburu dengan kesatria, Merlin dan Putera Arthur diserang oleh makhluk gergasi berskala dengan badan harimau dan kepala ular tedung a. Kumpulan ketakutan berjalan dan dalam keadaan panik, Merlin perjalanan dan hampir dibunuh. Nasib baik, Arthur menyelamatkan dia dan mereka berjaya melarikan diri (bagaimanapun, salah satu kuda, Sir Bedivere, dibunuh oleh binatang itu).

Kembali di Camelot, Gaius memberitahu mereka bahawa raksasa adalah paling berkemungkinan 'Questing Beast' yang, menurut tradisi purba, muncul sebelum masa pergolakan besar. Uther berus luar amaran dan pesanan untuk binatang itu akan diburu. Gaius mengaku dengan Uther tidak mengambil rupa makhluk ringan, menyatakan bahawa ia terakhir muncul di Ygraine malam meninggal dunia. Pada menyebut ini, Uther cepat menjadi marah dan memberi amaran Gaius tidak pernah bercakap tentang malam itu sekali lagi. Kemudian, sebagai pek Merlin untuk menyertai Arthur membunuh binatang itu, Gaius memberi amaran kepadanya tentang bahaya binatang questing: satu gigitan daripada makhluk adalah serta-merta maut dan ada ubatnya. Kemudian, Morgana mempunyai visi yang dahsyat kematian Arthur di tangan raksasa. Distaught, dia berjalan di luar sebagai parti memburu bersedia untuk meninggalkan. Dia merayu Arthur tidak menghadapi binatang questing dan walaupun dia cuba untuk menenangkan beliau turun, Morgana menjadi lebih histeria. Merlin pengiring kembali Morgana teragak-agak ke dalam istana, berjanji untuk menjaga Arthur selamat. Beliau kemudian meninggalkan beliau dengan pengawal dan menyertai Arthur.

Kumpulan mengesan binatang questing ke gua dan berpecah untuk meneroka banyak terowong dalam gua. Dalam terowong mereka, kanak-kanak lelaki penjuru oleh raksasa dan ia lunges Merlin, yang lebih dekat.

Arthur dimenangi beliau dan menarik dia keluar daripada cara bahaya, tetapi tersingkir oleh binatang itu kerana ia menyerang dia. Merlin menggunakan sihir untuk bernyawa pedang Arthur, melanda dalam api biru. Beliau kemudian telekinetically hurls pada raksasa, membunuh. Dia bergegas Arthur tidak sedarkan diri, sedar bahawa dia telah digigit semasa serangan. A Merlin terkejut dan kesatria cepat mengambil kembali putera cedera Camelot.

Gaius kata Arthur akan mati dan sihir tidak boleh menyelamatkan dia. Satu Merlin terdesak melawat Dragon Besar dan bersumpah dia akan melakukan apa sahaja untuk menyelamatkan nyawa Arthur. Dragon Besar menyatakan bahawa binatang questing telah dihasilkan dari "agama lama", yang "keajaiban bumi sendiri". Merlin mesti pergi ke tempat yang dipanggil "Isle of Blessed", di mana dia akan mencari jalan untuk menyelamatkan Arthur dan memberi amaran bahawa apa-apa kos, Arthur tidak boleh mati.

Merlin mengulangi Gaius apa yang dia telah diberitahu tentang Isle daripada Berbahagialah. Gaius mengingatkan bahawa kerana binatang questing memilih Arthur, ini bermakna Agama Lama telah memutuskan Arthur mesti mati, dan jika Merlin cuba untuk menukar bahawa, kehidupan lain akan dituntut sebagai balasan. Minda Merlin dibuat, dia bersedia untuk memberi kehidupan sendiri sebagai pertukaran untuk Arthur. Keesokan harinya dia meninggalkan untuk Isle daripada Berbahagialah selepas meminta Gaius untuk menjaga Arthur hidup dalam masa yang sama. Arthur seolah-olah rasa bahawa Merlin adalah dalam bahaya akan berlaku, dan menjadi sangat gelisah dalam tidurnya, seperti Merlin lakukan dalam Chalice The beracun, sekali lagi mencadangkan pautan ajaib di antara mereka. Gwen melegakan Gaius dari menonton beliau di sisi katil Arthur. Beliau memberitahu Arthur bahawa dia tidak boleh mati kerana dia tahu dia ditakdirkan untuk menjadi seorang raja yang besar dan bijak yang akan membawa keamanan sebenar untuk Camelot.

Pada Isle of the Blessed, Merlin berhadapan oleh Nimueh. Dia tidak percaya bahawa Dragon Besar telah menghantar beliau kepada beliau tetapi dia berkata dia tidak akan cuba untuk membunuh Merlin dia tahu kepentingan beliau dan menegaskan sebagai dia sebelum ia bukan nasib Arthur mati di tangannya. Beliau menghasilkan cawan ajaib diberkati oleh Agama Lama; air dari cawan mesti dibawa kepada Arthur dan dia akan dihidupkan semula, tetapi mestilah ada kematian dalam pertukaran. Merlin berjanji untuk memberikan kehidupan sendiri untuk Arthur, dan mengisi cawan dengan hujan dari langit. Beliau membawa air kembali ke Camelot dan Gaius mahu tahu siapa yang akan mati supaya Arthur boleh hidup, tetapi Merlin tidak menjawab.

Gaius memberikan Arthur air dari cawan. Seperti yang dia dan Merlin meninggalkan, Merlin dipintas oleh Morgana berkhayal seperti, yang mengatakan "ini adalah hanya permulaan." Kemudian, Arthur kamu itu bangkit seraya Uther pergi untuk memaklumkan kepada mahkamah bahawa putera mereka akan hidup. Sebagai Gwen perubahan linen di dalam bilik Arthur, dia berkata dia dengar dia bercakap kepadanya ketika dia tidak sedarkan diri. Dia menjadi sangat malu dan berpura-pura tidak ingat apa yang dia kata, walaupun Arthur teases dia dan cuba untuk mendapatkan beliau untuk mengatakan ia sekali lagi. Merlin bangun keesokan harinya untuk mencari ibunya (Hunith) mati di atas lantai Gaius - Nimueh telah mengambil hidupnya bukannya Merlin. Beliau melawat Dragon Besar dan marah menuduh Dragon menghantar dia untuk "membunuh" ibunya sendiri.

Dragon memberitahu beliau bahawa nasibnya adalah untuk melindungi Arthur sehingga Arthur menjadi raja, di mana sihir titik akan dipulihkan untuk Camelot dan Dragon akan menjadi percuma. Merlin memutuskan untuk memastikan bahawa Dragon pernah dikeluarkan; marah, Dragon cuba untuk menyerang Merlin. Merlin menceritakan Dragon "anda tidak akan melihat saya lagi".

Hunith dekat kepada kematian dan Merlin memutuskan dia mesti kembali ke Isle daripada Berbahagialah dan memulihkan hidupnya dengan memberikan beliau. Beliau melawat Arthur dan cuba untuk mengucapkan selamat tinggal, berjanji untuk menjadi hamba Arthur "sehingga hari aku mati" juga memberitahu bahawa dia percaya bahawa satu hari, Arthur akan menjadi seorang raja yang besar, Arthur hairan tetapi disentuh oleh perisytiharan ini. Pada kesukaan Hunith dia berkata dia akan membuat dia baik lagi, dalam ketiadaan Gaius, yang telah keluar pada suruhan. Datang pagi, Gaius telah tidak dikembalikan dan Merlin mendapati surat dari dia di tingkat bawah. Dalam surat itu Gaius menulis bahawa dia telah pergi ke Isle of Diberkati di tempat Merlin, kerana dia sudah tua dan dia tidak percaya hidupnya diadakan tujuan banyak. Beliau menasihatkan bahawa Merlin satu hari nanti akan menjadi wizard terhebat sepanjang zaman jika dia mengikuti nasihat Gaius untuk berhati-hati dengan sihir dan menyimpulkan bahawa Merlin telah seperti anak dia tidak pernah. Ngeri, Merlin menetapkan keluar selepas Gaius pada sekali.

Pada Isle of the Blessed, Nimueh meluahkan percaya bahawa Gaius akan mengorbankan dirinya untuk Merlin. Dia memanggilnya pengkhianat yang melakukan apa-apa untuk menghentikan Uther membuang sihir dari Camelot. Beliau menjelaskan kepercayaan beliau bahawa Merlin adalah satu-satunya yang boleh kembali sihir kepada kerajaan dan akan, dengan Arthur, membuat dunia yang lebih baik. Merlin tiba hanya sebagai Gaius telah meninggal dunia.

Merlin marah menjerit bahawa dia tawar-menawar hidupnya untuk Arthur, tidak Hunith, Gaius atau elese sesiapa. Nimueh mengatakan Agama Lama tidak peduli yang hidup atau mati, hanya bahawa keseimbangan semulajadi hidup dan mati dipulihkan; bagaimanapun, Merlin retorts pilihan tidak bahawa Agama Lama, tetapi bahawa Nimueh menyalahgunakan kuasa beliau. Beliau mahu Merlin untuk menyertai beliau tetapi dia enggan bersatu dengan sihir jahat itu.

Mereka terlibat dalam pertempuran ajaib; Nimueh muncul menang, mempunyai nampaknya dibunuh Merlin, dan sedih muses bahawa bersama-sama mereka dapat memerintah dunia. Walau bagaimanapun, Merlin, yang masih hidup, naik dan tegas memberitahu Nimueh: "Anda tidak sepatutnya membunuh kawan saya!" Dia disambar oleh kilat conjured oleh Merlin, dan mati. Gaius membangkitkan kerana kematian beliau telah pampasan bagi sendiri. Di Camelot, Naga Besar terhadap Merlin Morgana bangun panik-ditimpa dari mimpi lain.

Pelakon - PelakonSunting

Pelakon UtamaSunting

Pelakon BerulangSunting

NotaSunting

PenerimaanSunting

6.27 juta

TriviaSunting

  • Episod ini pada asalnya sepatutnya bertajuk The End is Near (Akhir Telah Berhampir).
  • Pemaisuri Ygraine disebut dalam episod ini.

Siri 1
The Dragon's Call  • Valiant  • The Mark of Nimueh  • The Poisoned Chalice  • Lancelot  • A Remedy to Cure All Ills  • The Gates of Avalon  • The Beginning of the End  • Excalibur  • The Moment of Truth  • The Labyrinth of Gedref  • To Kill the King  • Le Morte d'Arthur