FANDOM

SIRI 1
105
Lancelot (episod)
{{
NEXT TIME - Merlin Lancelot - BBC One

NEXT TIME - Merlin Lancelot - BBC One

}}
Siri: 1
Nombor Episod: 5
Pelakon: Colin Morgan
Bradley James
Richard Wilson
Angel Coulby
Anthony Head
Katie McGrath
Musuh: Griffin
Lokasi: Camelot
Penulis: Jake Michie
Pengarah: Ed Fraiman
Pengeluar: Julian Murphy

Johnny Caps

Penyiaran: 18 Oktober 2008
Format: 1x45
Kod Pengeluaran: 1.5
Episod Sebelum: The Poisoned Chalice
Episod Seterusnya: A Remedy to Cure All Ills
Sejak saya adalah seorang kanak-kanak, ia adalah impian saya untuk menyertai kesatria Camelot.
Lancelot

Lancelot adalah episod kelima dalam siri pertama Merlin, yang pertama kali disiarkan pada 18 Oktober 2008. Episod ini menandakan pengenalan, dan berlepas pertama untuk Lancelot. Ia juga menandakan penampilan pertama Geoffrey of Monmouth.

SynopsisSunting

Merlin hampir-hampir diserang oleh seekor makluk magik yang mempunyai sayap, namun dia berjaya diselamatkan oleh pahlawan muda iaitu Lancelot. Lancelot muncul dan berlawan dengan makhluk itu dan menyelamatkan Merlin. Oleh rasa terhutang budi dengan Lancelot, Merlin membawa Lancelot pulang dan Gaius telah merawat luka Lancelot. Lancelot meluahkan keinginannya kepada Merlin mengenai impiannya untuk menjadi pahlawan dan ingin melindungi Camelot. Merlin menjadikan misinya untuk meyakinkan Arthur tentang Lancelot adalah daripada keturunan bangsawan dan mempunyai kebolehan berlawan yang bagus. Bagi Merlin, dia ingin membalas budi Lancelot dengan menolong Lancelot menjadi Kesatria/Pahlawan Camelot walaupun dia tahu ianya melanggar peraturan...

oleh: Cik H. Nurani

PlotSunting

Sambil memetik cendawan dalam hutan, Merlin diserang oleh binatang yang sangat besar bersayap dengan kepala helang dan badan singa. Sudut makhluk kepadanya tetapi dihalau keluar oleh seorang pemuda dengan pedang. Penyelamat Merlin memperkenalkan dirinya sebagai Lancelot. Kemudian, Raja Uther dan Putera Arthur mencari hutan untuk tanda-tanda makhluk. Ia telah mengambil mangsa manusia dari kampung berdekatan tetapi menyerang ternakan tidak: raksasa telah memperoleh rasa untuk daging manusia. Uther perintah Arthur untuk menyediakan pertahanan Camelot dalam kes binatang itu membuat untuk Camelot. Lancelot telah cedera semasa perjuangan, jadi Merlin mengambil dia Gaius untuk rawatan. Beliau membuat pemulihan penuh dan kemudian memberitahu Merlin tentang cita-cita sepanjang hayat beliau untuk menjadi salah satu Knights Camelot. Merlin berjanji untuk dimasukkan ke dalam perkataan untuknya dengan Arthur. Malangnya, Arthur menyatakan bahawa hanya mereka darah mulia layak untuk kesatria. Lancelot musnah. Beliau adalah mangsa hanya sebuah kampung yang telah dibunuh oleh perompak, dan telah latihan dalam pertempuran sejak dalam usaha untuk mencapai impiannya mempertahankan Camelot.

Merlin menggunakan kuasa ajaib beliau untuk mewujudkan suatu meterai yang dipalsukan bangsawan untuk Lancelot menggunakan. Lancelot keberatan untuk berbohong tetapi Merlin menyakinkan dia bahawa semua dia diperlukan adalah peluang untuk membuktikan bernilai. Gwen sesuai Lancelot mel rantaian beliau dan mereka seolah-olah sangat diambil dengan satu sama lain. Gaius menimpa Merlin untuk memalsukan meterai bangsawan, tetapi Merlin ghairah mengisytiharkan bahawa peraturan kesatriaan adalah tidak adil dan ini adalah satu-satunya cara dia boleh membayar balik Lancelot untuk menyelamatkan nyawa beliau.

Uther mendapati bahawa makhluk misteri bergerak ke arah Camelot. Beliau memberitahu Arthur untuk menyediakan kesatria diraja untuk melawan. Kerana ini, ujian Lancelot kesatriaan dibawa ke hadapan. Dia mesti bertahan satu minit dalam pertarungan dengan Putera Arthur. Lancelot feigns kekalahan dan kemudian menyerang apabila Arthur tidak melihat. Ini adalah berjaya dan dia dilantik Sir Lancelot. Walau bagaimanapun, Uther mencurigakan dan pesanan meterai bangsawan untuk diperiksa oleh ahli silsilah mahkamah, Geoffrey dari Monmouth.

Pada perayaan untuk kesatria Lancelot, Merlin berseloroh meminta Gwen yang dia akan jatuh cinta dengan jika dia mempunyai pilihan di antara Arthur dan Lancelot. Gwen berkata dia tidak akan mempunyai untuk membuat keputusan itu. Sementara itu Lancelot dan Arthur dilihat membincangkan tentang Gwen dan Morgana.

Lancelot ditangkap keesokan harinya apabila ia mendapati bahawa beliau bukan seorang bangsawan yang sebenar. Beliau dibuang ke dalam penjara. Arthur berkata Lancelot masih membuktikan dirinya mampu untuk melawan, tetapi raja menegaskan bahawa Lancelot telah mengkhianati kepercayaan mereka dan tidak layak kehormatan.

Gaius telah menemui bahawa raksasa keganasan kampung Griffin, makhluk sebelum ini dianggap hanya mitos. Griffin tiba di Camelot dan pertempuran dengan Arthur dan kesatria diraja. Ia memusnahkan senjata Arthur dan kemudian hilang. Gaius mengatakan bahawa makhluk ajaib dan hanya boleh dikalahkan oleh sihir, tetapi Uther menegaskan mereka menarik Griffin dan membunuh petang itu. Gaius memberitahu Merlin bahawa dia mesti menggunakan sihir untuk mengalahkan Griffin atau Arthur akan dibunuh.

Arthur datang untuk melepaskan Lancelot dari penjara. Beliau adalah menyesal bahawa Lancelot tidak boleh berkhidmat sebagai seorang pahlawan, tetapi pesanan beliau untuk meninggalkan Camelot sebelum raja mendapati keluar. Lancelot meminta Gwen untuk menyediakan dia dengan senjata dan perisai supaya dia boleh melawan Griffin anyway. Beliau merayu dia tidak pergi. Merlin mendapati bahawa Lancelot merancang untuk pertempuran Griffin, dan bergegas untuk menyertainya. Sementara itu, kesatria diraja telah tiba di sarang Griffin: Walau bagaimanapun, raksasa menyembelih kesatria dan teruk luka Arthur dan kemudian dikenakan oleh Lancelot. Merlin menggunakan ejaan yang sangat berkuasa yang dia telah diamalkan dengan Gaius tetapi tidak dapat untuk digunakan. Lembing Lancelot menjadi ajaib bayaran dan dia membunuh Griffin.

Uther marah bahawa Arthur mencabar beliau dan dikeluarkan Lancelot. Arthur protes bahawa Lancelot telah menyelamatkan hidupnya dan berjuang dengan penghormatan. Lancelot tahu bahawa Merlin digunakan sihir untuk mengalahkan Griffin dan berjanji untuk menyimpan "rahsia" Merlin selamat. Uther dan Arthur berhujah sama ada atau tidak untuk memulihkan kesatria Lancelot, tetapi Lancelot tidak boleh berdiri untuk berbohong lagi. Beliau meminta ampun bagi mereka dan meninggalkan Camelot. Gwen sedih melihat dia pergi, tetapi Merlin meramalkan bahawa Lancelot akan kembali kepada mereka satu hari.

Pelakon - PelakonSunting

Pelakon UtamaSunting

Pelakon BerulangSunting

NotaSunting

PenerimaanSunting

Bagi episod kelima, Merlin telah berpindah dari pukul 7:05 untuk 5:55 pm, menyebabkan penurunan sebanyak 900,000 penonton untuk siri yang rendah sebanyak 5 juta. Walaupun ini, siri yang diperolehi dari segi bahagian penonton, meningkat daripada 25.6% kepada 27.1%.

Siri 1
The Dragon's Call  • Valiant  • The Mark of Nimueh  • The Poisoned Chalice  • Lancelot  • A Remedy to Cure All Ills  • The Gates of Avalon  • The Beginning of the End  • Excalibur  • The Moment of Truth  • The Labyrinth of Gedref  • To Kill the King  • Le Morte d'Arthur