FANDOM

SIRI 1
106 1
A Remedy to Cure All Ills
{{
Next Time - Merlin A Remedy To Cure All Ills - BBC One

}}
Siri: 1
Nombor Episod: 6
Pelakon: Colin Morgan
Bradley James
Richard Wilson
Angel Coulby
Anthony Head
Katie McGrath
Musuh: Edwin Muirden
Elanthia Beetles
Lokasi: Camelot
Penulis: Julian Jones
Pengarah: Ed Fraiman
Pengeluar: Johnny Capps
Julian Murphy
Penyiaran: 25 Oktober 2008
Format: 1x45
Kod Pengeluaran: 1.6
Episod Sebelum: Lancelot (episod)
Episod Seterusnya: The Gates of Avalon
Saya mempunyai ubat untuk menyembuhkan segala sakit
Edwin Muirden

A Remedy to Cure All Ills adalah episod keenam dalam siri pertama Merlin, yang pertama kali disiarkan pada 25 Oktober 2008.

SinopsisSunting

Seorang doktor yang pelik bernama Edwin Muirden tiba dalam kerajaan Camelot dan pekerjaan pertama beliau adalah untuk mencuba dan menyembuhkan Morgana penyakit misteri. Gaius sahaja berisiko kehilangan pekerjaan apabila Uther kagum dengan kebolehan Edwins 'dan memutuskan untuk memanggil sahabatnya, Geoffrey dari Monmouth untuk mengetahui lebih lanjut mengenai beliau. Merlin begitu tertanya-tanya tentang Edwin dan mendapati bahawa mereka mempunyai lebih banyak persamaan daripada dia fikir. Gaius menjadi mencurigakan kaedah Edwin, dan apabila menyiasat asing dia mendapati bahawa Edwin mempunyai rancangan untuk mendedahkan rahsia Merlin Uther jika Gaius tidak menghentikan penyiasatannya ...

PlotSunting

Seorang lelaki dilihat mempesonakan kumbang yang kemudian merangkak di dalam bunga dia sedang memegang. Satu tandan bunga-bunga ini bernama kiri untuk Morgana. Lelaki itu, yang muka banyak berparut, jam tangan tingkap beliau dari tanah bawah. Seperti dia tidur malam itu, kumbang keluar bunga dan pergi ke telinga beliau. Dua hari kemudian, Morgana telah menjadi sakit tenat dengan keradangan otak. Gaius tidak dapat mencari punca dan tidak tahu apa yang perlu dilakukan untuk beliau. Merlin menawarkan untuk mencuba dan membantu beliau menggunakan sihir tetapi Gaius mengingatkan beliau bahawa penggunaan sebelumnya penawar ajaib yang hampir membawa kepada Gwen hampir sedang dilaksanakan. Orang berparut tiba di istana dan memperkenalkan dirinya kepada Prince Arthur.

Beliau adalah Edwin Muirden, seorang doktor yang mendakwa mempunyai "ubat untuk menyembuhkan semua masalah." Arthur bertukar-Nya tetapi Edwin berjanji untuk berada di penginapan dia sepatutnya diperlukan. Morgana kini hanya beberapa jam dari kematian. Arthur menjadi begitu takut bahawa dia memberitahu bapanya tentang Edwin misteri. Raja Uther perintah Edwin hendak disaman itu pada sekali. Gaius percaya dia dan Edwin telah bertemu sebelum ini tetapi Edwin menafikan ini. Beliau meminta untuk privasi manakala memeriksa Morgana; Gwen memasuki bilik secara mengejut tetapi dia marah menghadapi dia dan arahan beliau untuk membawa air. Apabila dia meninggalkan, dia menggunakan ejaan untuk membuang kumbang.

Edwin memberitahu raja bahawa Morgana sebenarnya telah mempunyai pendarahan serebrum dan tidak langsung menuduh Gaius ketidakcekapan dalam merawat beliau. Uther gembira pada pemulihan ajaib beliau. Ketika disoal oleh Gaius, Edwin lagi mengatakan bahawa mereka tidak pernah bertemu. Satu Gaius mencurigakan meminta ahli silsilah mahkamah, Geoffrey dari Monmouth, untuk rekod "Purge Besar" apabila Uther dibuang sihir dari kerajaan. Walau bagaimanapun, Geoffrey terlalu takut untuk membuka rekod kerana kedua-dua mereka tahu raja akan melarang.

Walaupun melihat peralatan ajaib Edwin, Merlin mendapati sebuah kotak yang mengandungi apa yang muncul untuk menjadi kumbang yang mati. Terdapat sihir ajaib diukir ke dalam tudung. Dia dapat membaca dan apabila dia berbuat demikian, mereka datang untuk hidup. Edwin menangkap beliau dan kagum dengan keupayaan ajaib. Beliau menggalakkan Merlin tidak takut untuk menggunakan sihir untuk berbuat baik, dan menawarkan untuk menjadi mentornya. Merlin mengatakan bahawa Gaius tidak akan membenarkan dia untuk menggunakan sihir tetapi Edwin menegaskan sihir adalah hadiah yang indah, dan dengan bekerja bersama-sama mereka boleh menjadi besar.

Geoffrey of Monmouth amanah Gaius cukup bahawa dia menghasilkan rekod lama selepas semua. Walaupun pada majlis makan malam dengan Uther, Edwin menimbulkan keraguan atas keupayaan Gaius sebagai doktor. Kemudian petang itu Gaius menghadapi Edwin dengan pengetahuan barunya dijumpai: ibu bapa Edwin adalah kawan lama Gaius, sihir dan wizard yang dilaksanakan pada pesanan Uther apabila dia hapuskan sihir daripada Camelot. Edwin mendedahkan bahawa dia tahu tentang Merlin, dan bahawa mukanya berparut kerana dia cuba untuk menyelamatkan ibu bapanya daripada dibakar di pancang. Beliau percaya mereka mati kerana Gaius, yang juga ahli sihir tetapi memilih untuk menyelamatkan dirinya bukannya kawan lama. Beliau mengancam untuk memberitahu Uther tentang Merlin jika Gaius memberitahu sesiapa, termasuk Merlin.

Edwin kini memberitahu Uther bahawa Gaius telah menjadi terlalu tidak cekap dalam usia tua beliau untuk terus sebagai doktor mahkamah. Gaius melawat Dragon Besar, yang menyatakan ia adalah takdir Merlin untuk menyatukan Albion bersama Arthur, dan "masa mereka tidak boleh datang sehingga (Uther) telah berlalu." Beliau berkata ia kini pilihan Gaius sebagai sama ada yang akan berlaku terlebih dahulu dan bukannya kemudian. Gaius enggan berkorban Uther untuk Merlin supaya Dragon memberitahu beliau untuk menutup mata kerana beliau tidak menolak before.Uther Gaius dari kerja doktor mahkamah, mengucapkan terima kasih kepada beliau selama bertahun-tahun perkhidmatan setia. Gaius memutuskan untuk meninggalkan Camelot. Beliau memberitahu Merlin bahawa mereka telah seperti bapa dan anak, dan mengingatkan beliau nasib yang besar. Keesokan harinya Edwin racun Uther, menggantikan minuman yang Gaius telah diberikan kepadanya untuk merawat luka lama. Gwen pertemuan Gaius kerana dia meninggalkan. Dia tidak mempercayai Edwin, tetapi Gaius mengatakan tiada apa-apa yang dia boleh lakukan. Edwin telah lumpuh Uther dan memasukkan salah satu kumbang ajaib ke telinga raja. Ia akan makan ke dalam otaknya dan membunuhnya dalam masa beberapa jam.

Gaius kembali ke bersumpah istana, bahawa Edwin tidak akan membunuh Uther. Dia tidak boleh membawa dirinya untuk membantu ibu bapa Edwin kerana dia tahu mereka telah menggunakan sihir jahat. Edwin encases Gaius dalam cincin kebakaran ajaib tetapi Merlin berjalan dan Gaius memberitahu dia kebenaran. Merlin enggan tawaran Edwin untuk memerintah kerajaan bersama-sama menggunakan sihir. Kerana ini, Edwin memukau kapak dari dinding untuk terbang ke arah Merlin. Merlin ajaib kembali kapak ke arah Edwin dan Edwin dibunuh.

Merlin, lega bahawa Gaius mengekalkan kedudukan beliau sebagai doktor mahkamah

Gaius dan Merlin ingat raja dan tergesa-gesa untuk pasukannya. Merlin adalah keberatan untuk menggunakan sihir untuk menyelamatkan Uther tetapi Gaius memberitahu beliau ia adalah satu-satunya cara. Menggunakan sihir sendiri bukannya Edwin, Merlin membuang kumbang dan Uther sembuh. Uther pulih percaya ia adalah Gaius yang menyelamatkan nyawanya. Dia menghidupkan semula Gaius kepada tugasnya dan menjadikan dia seorang lelaki percuma Camelot, menyatakan (secara peribadi) bahawa Gaius adalah lelaki yang hanya dia boleh amanah dalam perjuangan menentang sihir.

Pelakon - PelakonSunting

Pelakon UtamaSunting

Pelakon BerulangSunting

Tetamu BintangSunting

NotaSunting

PenerimaanSunting

Walaupun tinggal di 5,50 awal pm timeslot, untuk episod keenam penilaian meningkat oleh 480.000 penonton kepada 5.48 m dan penonton 28.6% saham.

Siri 1
The Dragon's Call  • Valiant  • The Mark of Nimueh  • The Poisoned Chalice  • Lancelot  • A Remedy to Cure All Ills  • The Gates of Avalon  • The Beginning of the End  • Excalibur  • The Moment of Truth  • The Labyrinth of Gedref  • To Kill the King  • Le Morte d'Arthur